Partneralimentatie 12 Jaar Lang

partneralimentatie

Wetswijziging voor partneralimentatie: Kunt u aangeven wanneer de wetswijziging voor een verkorting van de partneralimentatie van kracht wordt? Kijk vooral naar de vele reacties en schrijnende verhalen. Er lopen nu twee trajecten voor wetgeving. Is samenvoeging een mogelijkheid?

19 juni 2015: Technische informatie over de publicatie Voorstel van wet van de leden Van Oosten, Recourt en Berndsen-Jansen tot wijziging van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en van enige andere wetten in verband met de herziening van het stelsel van partneralimentatie (Wet herziening partneralimentatie). Deze publicatie zal waarschijnlijk over enkele werkdagen ook als webpagina verschijnen. Deze publicatie is op 19 juni 2015 gepubliceerd door Tweede Kamer der Staten-Generaal. De publicatie is van het type Memorie van toelichting (initiatiefvoorstel).

18 september 2015: Jeroen Recourt verwacht dat er eerst een schriftelijke ronde volgt van zowel kinderalimentatie als partneralimentatie in het najaar 2015. Hij verwacht dat in het voorjaar 2016 beide voorstellen door de Tweede Kamer worden behandeld.

14 januari 2016: De Nederlandse Vereniging voor Rechtspraak heeft op 14 januari 2016 een advies ‘Advies op het initiatief-wetsvoorstel herziening partneralimentatie‘ uitgebracht aan kamerlid Recourt.

13 maart 2016: Reactie kamerlid Swinkels op vraag naar datum behandeling nieuwe wet in de Tweede kamer.

22 april 2016 (advies RvS) en 8 september 2016 (reactie initiatiefnemers): ‘Advies van de Raad van State en Reactie van de initiatiefnemers‘.

14 maart 2017 – Nota van Wijziging: Voorstel van wet van de leden Van Oosten, Recourt en Swinkels tot wijziging van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en van enige andere wetten in verband met de herziening van het stelsel van partneralimentatie – Wet herziening partneralimentatie Ontvangen 14 maart 2017.

foto: Vde2eK
foto: Vde2eK

Vraag aan D66, de PvdA, de PVV en de VVD (23 december 2014, kamerlid Berndsen, kamerlid Recourt, kamerlid Helder en kamerlid van der Steur)
Enige tijd is er bij de politieke partijen aandacht voor het verkorten van de duur van de partneralimentatie. Kan er tevens aandacht komen voor verandering / beëindiging partneralimentatie bij het bereiken van de pensioenleeftijd. Mijn voorbeeld is dat bij de scheiding in 2009 een alimentatiebedrag is vastgesteld. In juli 2013 werd ik 65 jaar en vanaf die datum ontving mijn ex vrouw bovenop de alimentatie ook nog haar gedeelte van mijn pensioen. Volgend jaar juli wordt zijzelf 65 en zal vanaf oktober 2015 AOW ontvangen en haar deel van mijn pensioen. Het is toch van de gekke dat ik vanaf dat moment van het gedeelte van mijn pensioen waar ik recht op heb ook nog eens alimentatie moet betalen. Mijns inziens moet vanaf het moment dat de personen beiden de AOW leeftijd bereiken een automatisme zijn dat de alimentatie stopt en de wet pensioenvereffening wordt toegepast. Momenteel is het bij tegenwerking van de ex-partner alleen mogelijk na tussenkomst van de rechter. Mijns inziens is het niet nodig en ook financieel onbegrijpelijk dat ons rechtssysteem hiervoor gebruikt wordt.

Antwoord van D66 (25/1/15, kamerlid Berndsen)
Aangezien ik niet de eerste indiener ben kunt u deze vraag beter neerleggen bij de heer van der Steur als eerste indiener.

Antwoord van de PvdA (11/2/15, kamerlid Recourt)
De verdeling van de pensioen en de partneralimentatie hebben in eerste instantie niets met elkaar te maken. Een pensioen is een verzekering dat op een afgesproken tijdstip vrijkomt en dan ook wordt uitgekeerd. Het pensioen wordt uitgekeerd aan beide ex-partners als de pensioendatum is bereikt voor de begunstigde. Daarbij speelt de leeftijd van de begunstigden een ondergeschikte rol zoals wel het geval is bij de AOW. In die zin is het terecht dat uw ex-vrouw op het moment dat uw pensioen uitgekeerd wordt haar deel op het zelfde moment krijgt. Uw vrouw kan haar het pensioen dat zij heeft opgebouwd ook eerder laten ingaan. Dit betekent dat ook het pensioen van u eerder in gaat. Als dit tot hele onwenselijke situaties leidt, dan kan de ex-partner via conversie het eigen deel later laten ingaan (zie brochure: ‘Verdeling van ouderdomspensioen bij scheiding onder 9 en 10‘). Wellicht heeft u hier gebruik van gemaakt. Een andere mogelijkheid is het pensioen middelen? U heeft hier afspraken over kunnen maken tijdens het huwelijk of tijdens de scheiding. Wanneer het pensioen verevend wordt, dan verandert er op het moment van uitbetaling van het pensioen het een en ander aan inkomen en draagkracht van de partners. Wanneer er op dat moment ook nog alimentatie wordt betaald, kan de hoogte hiervan om deze reden worden gewijzigd. Een en ander is natuurlijk met name afhankelijk van de afspraken die over de partneralimentatie zijn gemaakt.

Antwoord van de VVD (23/2/15, kamerlid van der Steur)
Wij nemen dat mee in ons wetsvoorstel herziening partneralimentatie.

Geen antwoord van de PVV (23/3/15, kamerlid Helder)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

foto: Vde2eK
foto: Vde2eK

Vraag aan het CDA, D66, de PvdA en de VVD (2 september 2011, kamerlid van Toorenburg, kamerlid Berndsen, kamerlid Recourt en kamerlid van der Steur)
Kunt u mij aangeven wanneer de wetswijziging voor een verkorting van de partneralimentatie van kracht wordt? (Voor meer informatie zie de reacties)

Antwoord van de VVD (7/9/11, kamerlid van der Steur)
In de afgelopen jaren heeft de VVD veel brieven en e-mails van mensen gekregen over het alimentatiestelsel. De VVD vindt dat in veel gevallen de alimentatieverplichting te hoog is en de duur ervan te lang. De VVD wil daarom de wetgeving aanpassen om het alimentatiesysteem te wijzigen. Momenteel werkt de VVD samen met Kamerleden van andere partijen in de Tweede Kamer aan een initiatiefwetsvoorstel om het Nederlandse alimentatiestelsel te wijzigen. Doel van de wijziging o.m. de regeling te vereenvoudigen en de alimentatieduur te bekorten. Naar verwachting zullen de partijen na het reces een initiatiefnota aan de Kamer presenteren op basis waarvan een voorstel tot wetswijziging zal worden opgesteld. Het tijdstip van indiening is op dit moment nog niet bekend. De partijen streven er na zo snel mogelijk na het reces van de Tweede Kamer de initiatiefnota in te dienen. Ik moet u er op wijzen dat een wetswijziging enige tijd zal kosten. De behandeling is mede afhankelijk van de agendering van een initiatief op de agenda van de Tweede Kamer. De ervaring leert dat dit soms meer dan een jaar kan duren afhankelijk van de agenda van de Tweede Kamer. De wijziging van de wet die nodig is om het alimentatiestelsel aan te kunnen passen, kan daarom langer dan twee tot drie jaar duren. Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. U kunt er van verzekerd zijn dat de VVD aandacht zal blijven houden voor de alimentatieproblematiek en er naar streeft de wet- en regelgeving zo snel mogelijk aan te passen.

Antwoord van D66 (27/9/11, kamerlid Berndsen)
D66 streeft er naar samen met de PvdA en de VVD een initiatiefvoorstel in te dienen voor het kerstreces. Zoals de collega van de VVD heeft aangegeven, kan het enkele jaren duren voor dat een wetswijziging daadwerkelijk van kracht wordt. Bovendien kent Nederland het legaliteitsbeginsel, waardoor de wetgever in het algemeen niet met terugwerkende kracht regels op kan leggen. Dit betekent dat, indien het voorstel aangenomen wordt, deze alleen zal gelden voor nieuwe gevallen.

Geen antwoord van het CDA (2/12/11, kamerlid van Toorenburg)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

Geen antwoord van de PvdA (2/12/11, kamerlid Recourt)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

foto: Vde2eK
foto: Vde2eK

Vraag aan het CDA, D66, de PvdA en de VVD (22 februari 2011, kamerlid van Toorenburg, kamerlid Dijkstra, kamerlid Hamer en kamerlid van der Steur)
Waarom is er nog steeds volgens de wet een periode van maximaal 12 jaar voor het betalen van partneralimentatie? Ter info: ik ben in 2005 gescheiden (na 6,5 jaar partner registratie), kinderloos en heb mbv een mediator een convenant op laten stellen en vastgelegd bij de notaris. Hierin is destijds een alimentatie bedrag vastgesteld op basis van de geldende normen, volgens de wet. Destijds dacht ik hieraan goed gedaan te hebben, alleen nu weet ik beter. Deze wet is niet meer van deze wereld, daar de ontvanger geen enkele verplichtingen heeft en geen enkele prikkel om fulltime te gaan werken, integenstelling tot de betalende partij. Daarnaast wordt ik als betalende partij ook nog eens gestraft bij het aangaan van een nieuwe vaste realatie. In deze tijd van zogenaamde emancipatie lijkt het me toch wel eens tijd worden hierin enige verandering in aan te brengen! Wie gaat zich hier eens sterk voor maken?

Antwoord van D66 (25/2/11, kamerlid Dijkstra)
D66 vindt net als u dat partneralimentatie aan modernisering toe is. Het huidige systeem prikkelt de partner niet om economisch zelfstandig te worden. Wij vinden dat iedereen de kans moet krijgen om zich te ontplooien. D66 wil de regeling voor partneralimentatie daarom hervormen. Deze moet niet alleen gericht zijn op compensatie, maar ook op financiële onafhankelijkheid. D66 wil deze discussie graag agenderen in de Tweede Kamer.

Geen antwoord van het CDA (3/6/11, kamerlid van Toorenburg)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

Geen antwoord van de PvdA (3/6/11, kamerlid Hamer)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

Geen antwoord van de VVD (3/6/11, kamerlid van der Steur)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

Forum: ‘Alimentatieleed‘ op http://alimentatieleed.freeforums.net
Website: ‘Alimentatie Terreur‘ op http://www.alimentatieterreur.org

Mail commissie Veiligheid en Justitie

Willen we partneralimentatie goed onder de aandacht krijgen, moeten we met z’n allen een mail sturen naar het mail adres:
cie.vj@tweedekamer.nl
In de mail jouw verhaal over de partneralimentatie. Hier wordt officieel op gereageerd middels een brief en de inhoud behandeld in de commissie Veiligheid en Justitie. Als we dit massaal doen, gaat het zeker helpen. Let op vergeet jouw adres gegevens niet. Zie als voorbeeld onderstaande reactie van de commissie:
‘Geachte Paul, dank voor uw bericht. Graag verzoek ik uw bericht nogmaals te verzenden naar de commissie V&J (cie.vj@tweedekamer.nl) , maar dan voorzien van uw adresgegevens. Uw bericht kan dan in behandeling worden genomen en wordt dan ook betrokken bij de verdere behandeling van het wetsvoorstel. Excuses voor het ongemak, maar wij zijn verplicht deze gegevens te vragen. Deze worden overigens niet gepubliceerd of aan derden verstrekt.’

Ard van der Steur (VVD) op twitter op 12 november 2013

‘Erik’ (zie reactie van 13 november 2013)
Ard van der Steur op 12 november op twitter: “De hele avond is gereserveerd voor de wetsvoorstellen #partneralimentatie en #kinderalimentatie. We maken goede vorderingen maar niet klaar”

Louis Bontes (PVV) aan D66, PvdA en VVD

‘KM te A’ (zie reactie van 24 september 2013) kreeg mail van een beleidsmedewerker van het ministerie van Veiligheid en Justitie met de volgende inhoud: ‘Het debat over het initiatiefwetsvoorstel Partneralimentatie is helaas door de voorzitter van de Tweede Kamer met onbekende reden verplaatst van oktober naar november. Helaas lijkt het erop dat het wetsvoorstel geen meerderheid zal halen in de Tweede Kamer. Louis Bontes heeft onderstaande mail verstuurd naar de woordvoerders van andere partijen (VVD, PvdA en D66). Het antwoord op deze mail was helaas niet positief. Desondanks zullen wij proberen deze partijen te overtuigen het wetsvoorstel te steunen tijdens de plenaire behandeling.’

Geachte collegae, Zoals u wellicht weet, staat mijn initiatief wetsvoorstel ‘beperken duur partneralimentatie’ in de plenaire agenda gepland voor de week van 17, 18 en 19 september. Uit de initiatiefnota partneralimentatie die u destijds heeft ingediend, blijkt dat het terugbrengen van de duur van de partneralimentatie naar een termijn van maximaal 5 jaar, één van de kernpunten uit uw nota is. Dit is ook de kern van mijn wetsvoorstel. Belangrijk verschil met uw nota is dat u uitzonderingen benoemt in geval er sprake is van (jonge) kinderen of een lang huwelijk. Ik wil dit maatwerk in principe neerleggen bij de rechter of middels vastgelegde afspraken tussen de betrokkenen. Ik wil u hierbij mededelen dat ik zeer ruimhartig naar eventuele amendementen van uw kant inzake mijn wetsvoorstel zal kijken. Ik weet niet exact wat de stand van zaken is m.b.t. uw eigen initiatief wetsvoorstel, maar wellicht kunnen we veel tijd besparen in het algemeen belang door met amendementen dichter bij elkaar te komen. Ik zie uw amendementen graag tegemoet.

Reactie PvdA op 5 juni 2013

Op 5 juni 2013 geeft ‘Anoniem’ aan (zie reacties) de volgende formele reactie gekregen te hebben van de PvdA: ‘De VVD heeft samen met andere partijen een initiatiefnota gepresenteerd die ziet op een wijziging van het stelsel van partneralimentatie. In de komende maanden werken de partijen deze nota uit tot een wetsvoorstel. De uiteindelijke inwerkingtreding van het wetsvoorstel hangt af van de behandeling door de Raad van State en goedkeuring door de Tweede en Eerste Kamer. De ervaring leert dat dit traject minimaal een jaar in beslag neemt. Daar de partijen afhankelijk zijn van de Raad van State en de agendering van het voorstel in de Tweede Kamer door de voorzitter van de Tweede Kamer, is het niet met zekerheid te zeggen wanneer behandeling en inwerkingtreding zal plaatsvinden. Dat het wetsvoorstel er nog niet is, betekent niet dat wij niet aan het werk zijn. Wij hebben regelmatig overleg met partners uit het veld die ons adviseren over de invulling van de wet. Sinds kort zijn wij in overleg met wetgevingsambtenaren die voor ons de wetstekst maakt. Wetgeving is, helaas, een ingewikkeld proces. Wij streven naar een kwalitatief goede wet en dat vergt tijd. Dat neemt niet weg dat wij onze uiterste best zullen doen om zo snel als mogelijk de wet bij de Kamer in te dienen. Het spijt mij u niet meer duidelijkheid op dit punt te kunnen verschaffen. In de wet zal een overgangsregeling worden opgenomen die verschillen tussen de oude en de nieuwe situatie verzacht. Het staat partijen ondertussen vrij om met wederzijdse instemming op de nieuwe wettelijke regeling te anticiperen. Indieners overwegen om de voordelen van de nieuwe regeling bijvoorbeeld bij wijziging van omstandigheden (deels) ten goede te laten komen aan de betalende partner. Totdat de nieuwe wettelijke regeling is ingegaan zal de rechter gebonden zijn aan de oude afspraken tenzij de rechterlijke macht, bijvoorbeeld in de Trema werkgroep, op de nieuwe berekeningsmethodiek anticipeert.’

Reactie VVD op 28 november 2012

Op 28 november 2012 geeft ‘Jan’ aan (zie reacties) de volgende formele reactie gekregen te hebben van de VVD: ‘Dank voor uw e-mail. In antwoord op uw vraag kan ik u als volgt berichten. Ook in het nieuwe regeerakkoord is er ruimte voor verandering van de partneralimentatie. In de komende maanden zullen de partijen de nota partneralimentatie uitwerken tot een wetsvoorstel. De uiteindelijke inwerkingtreding van het wetsvoorstel hangt af van de behandeling door de Raad van State en goedkeuring door de Tweede en Eerste Kamer. De ervaring leert dat dit traject minimaal een jaar in beslag neemt. Daar de partijen afhankelijk zijn van de Raad van State en de agendering van het voorstel in de Tweede Kamer door de voorzitter van de Tweede Kamer, is het niet met zekerheid te zeggen wanneer behandeling en inwerkingtreding zal plaatsvinden. Het spijt mij u niet meer duidelijkheid op dit punt te kunnen verschaffen.’

Vergaderjaar 2012 – 2013

Vergaderjaar 2011 – 2012

718 reacties


  1. ·

    Ook ik heb vragen gesteld over dit onderwerp en al maanden geen reactie gekregen (en velen op deze site met mij). Na maanden, tegen beter weten in, maar weer eens een blik geworpen op deze site. Niets verandert. Leuk hé? Zo’n site die de suggestie wekt dat je vragen aan de 2e kamer kan stellen zonder dat de kamer zelf nog reageert. Sorry, maar ieder wordt gewoon in de maling genomen, deze conclusie mag ik zo onderhand toch wel trekken. Daadkracht over een wetswijziging zelf blijft evengoed uit. Omdat dit natuurlijk pijnlijk zichtbaar is, burgers terecht politici ter verantwoording gaan roepen en gaan vragen wat er met de initiatieven zijn gebeurt, blijven reacties van Kamerleden wellicht om die reden ook uit? De onrechtvaardigheid die door velen op deze site wordt toegelicht en niet valt te ontkennen maar wordt gewoon in stand gehouden. Kijk naar het verloop van eerdere initiatieven en het verloop van deze. Ga er maar van uit, er veranderd de komende jaren dus gewoon niets! De kamer moet zich kapot schamen, ik kan er niets anders meer van maken.

    Beantwoorden

  2. ·

    NIEUWS! Vanochtend op de radio en zojuist op internet. Gaat het dan toch gebeuren? Er gloort licht aan de horizon! Blijkbaar heeft de 2e kamer niet stilgezeten. Fijn en bedankt voor het aanhoren van vooroordelen over het weinige nieuws. Maar misschien is die policy wel correct. Teveel communicatie verstoord het process van wetsvoorstel indienen.

    http://www.elsevier.nl/web/Opinie/Commentaren/341870/Korte-partneralimentatie-is-uitstekend-plan.htm

    Klinkt heel goed!
    http://nos.nl/audio/385997-partneralimentatie-op-de-schop.html

    Nu nog de wet erdoor krijgen, en de huidige gevallen tegemoetkomen.

    Beantwoorden

  3. ·

    Ik lees tot mijn grote schrik dat de aangepaste wetgeving blijkbaar geen consequenties heeft voor de mensen die op dit moment al partneralimentatie betalen. Ontstaat er op die manier niet een enorme rechtsongelijkheid tussen de nieuwe gevallen en de al bestaande? En dan een periode van 3 jaar om dit in te voeren? Voor die tijd zit ik al in de schuldsanering, want dat is waar de huidige wetgeving mensen naar toe drijft.

    Beantwoorden

  4. ·

    We zijn per 20 juni een flinke stap verder; goed nieuws. Minder goed nieuws is dat voor diegene die al betalen mogelijk de wet met terugwerkende kracht niet van toepassing zal zijn. Ik val daar ook onder en moet nog 9 jaar betalen. ik beschouw mijn alimentatie als legitieme diefstal. Ex heeft al drie jaar een welgestelde vriend, werkt 4 dagen in de week, zoonlief van 16 woont 55% van de tijd bij mij en ik moet naast de kinder alimentatie ook nog eens 1.700 euro per maand aan partner alimentatie betalen. Misschien moeten de mannen en ook de vrouwen die in het zelfde schuitje zitten als ik maar eens na gaan denken om te overwegen om gezamelijk een proefproces op te starten als blijkt dat dit inderdaad het geval zal zijn. Dus eerst maar eens de nieuwe wet afwachten. Oja, ik stel me op voorhand beschikbaar als proefkonijn.

    Beantwoorden

  5. ·

    Ik ben benieuwd waar jullie informatie vandaan komt dat het niet voor huidigie convenanten geldt. Want dat zou enorm slecht zijn. In het wetsvoorstel staat namelijk dit:

    Overgangsregeling
    Er al een overgangsregeling in de wet worden opgenomen die verschillen tussen de oude en de nieuwe situatie verzacht. Het staat partijen ondertussen vrij om met wederzijdse instemming op de nieuwe wettelijke regeling te anticiperen. Indieners pagina 4/5 overwegen om de voordelen van de nieuwe regeling bijvoorbeeld bij wijziging van omstandigheden (deels) ten goede te laten komen aan de betalende partner. Totdat de nieuwe wettelijke regeling is ingegaan zal de rechter gebonden zijn aan de oude afspraken tenzij de rechterlijke macht, bijvoorbeeld in de Trema-werkgroep op de nieuwe berekeningsmethodiek anticipeert.

    Voor wetsvoorstel zie pdf-link: http://nu.pvda.nl/berichten/2012/06/Hervorming-partneralimentatie.html

    Beantwoorden

  6. ·

    Belachelijk dat het weer zo lang gaat duren. Ik ben een vrouw maar ik schaam me voor vele vrouwen die hun hand ophouden. Hebben jullie nou echt helemaal geen zelfrespect. Ik voel me veels te trots om partneralimentatie aan te nemen van mijn ex! Ik zorg zelf wel dat ik aan genoeg inkomen kom. Bovendien is het de man die altijd alles moet bewijzen. Mijn vriend heeft zo’n ex. Ze woont samen, al zegt ze van niet. Ze verdient meer dan op papier, al zegt ze van niet en de rechter zegt zolang het niet schriftelijk staat geregistreerd heeft zij geen gezamelijke huishouden. Tsja, en dan? Dure detectives weer inhuren en advokaten om het ongelijk te bewijzen! Je staat als man met je rug tegen de muur. Dit grapje heeft al meer dan 20.000 euro gekost. Het is te hopen dat die wet er snel doorheen gaat met terugwerkende kracht!

    Beantwoorden

  7. ·

    Natuurlijk zal er een overgangsregeling voor bestaande gevallen gaan gelden, waarbij de termijn van 5 jaar dan ingaat bij het in werking treden van de nieuwe wet. Hoewel, het is Nederland en dan weet je het maar nooit. Laten we hopen dat de Rechtbank ook rekening houdt met de aanpassing van de wet en dat ze niet langer de vrouw beschermen. Ik kan wel zeggen dat ik hoop dat vrouwen nu toch echt beseffen dat de tijd van bankhangen voorbij is, maar dit zal een illusie zijn. Ze zullen weer allerlei excuses gaan bedenken waarom ze toch echt niet kunnen werken. Immers, het is niet voor niets de groep die ook nu niets onderneemt en alleen van een ander wil profiteren.

    Beantwoorden

  8. ·

    Na een periode van rustig afwachten ben ik wel benieuwd hoe het staat met een beslissing nemen ten aanzien van de partner-alimentatie. Het ene moment van alles hierover te horen en dan is het weer stil aan het “front”. Ik kan me totaal achter de reactie van Anoniem scharen! Het wordt inderdaad tijd dat de vrouw zich zelfstandiger opstelt en dat de tijd van bankhangen voorbij is. Ben zelf een 50+ gescheiden werkende vrouw met dochter, niet afhankelijk van een man oftewel ex-partner. Heb zeker niet een dik inkomen, maar altijd wel gevonden dat je verantwoordelijk bent voor jezelf en dit niet bij de ex-partner neerleggen. Begrijp best als er kinderen in het spel zijn dat de zaken goed geregeld moeten worden!

    Beantwoorden

  9. ·

    Er wordt al jaren gesproken over de onrechtvaardigheid van de alimentatieplicht zonder er daadwerkelijk iets gebeurt. De alimentatieplicht is al een geruime tijd niet meer van deze tijd. Herziening is niet alleen dringend noodzakelijk, maar dient ook met terugwerkende kracht te worden ingevoerd. In dit land zijn alle handen nodig om uit de recessie te komen. Hoe kan het dan zijn dat een ruim aantal Nederlanders thuis kan zitten en iedere maand de hand kan ophouden. Ik kan het niet uitleggen aan een arbeidsongeschikte. Hij/zij wordt stevig gekort in de uitkering, terwijl degene die alimentatie ontvangt steeds weer wordt geïndexeerd (waar is de “nul-lijn”?). Ondanks de kennelijk brede steun voor deze wijziging en alle reacties (ook op deze site) is het voor de politiek kennelijk nog steeds niet urgent genoeg!

    Beantwoorden

  10. ·

    Ik hoop van harte dat de looptijd aangepakt gaat worden; en hoe zou dit zijn voor alle mensen die 12 jaar in hun convenant hebben staan? Verandert dit dan naar 5 jaar? Meerdere vrouwen om mij heen buiten hun ex uit, hoe durven ze. Werken, waarom zou ik? Deze mannen worden financieel uitgekleed. Wat ik al helemaal niet begrijp is dat deze vrouwen dit doen, hebben ze geen eigenwaarde? Denk je dan niet, ik hoef geen geld van een ander ik kan mijn eigen boontjes doppen? Vrouwen kunnen tegenwoordig net zo makkelijk werken als mannen. Dan wil je toch niet je hand ophouden?

    Beantwoorden

  11. ·

    De hoogste tijd dat er aan de tijdsduur van onderhoudsplicht voor ex-partners gesleuteld gaat worden. Belachelijk dat dit trouwens zolang moet duren. In mijn geval ben ik na een huwelijk van 20 jaar nog eens 12 jaar onderhoudsplichtig. Hier eindigt het niet mee want na die 12 jaar gaat er nog eens een fors deel van mijn opgebouwd pensioen richting mijn ex-partner. Dus ik ben gevoelsmatig pas van mijn ex-partner verlost wanneer ik kom te overlijden. Zij kan dan nog, bij leven, nog nagenieten van nabestaande pensioen rechten. Al met al kan ik stellen dat je in dit pamperende land een moord begaat, je vele malen minder gestraft word.

    Beantwoorden

  12. ·

    Het volgende is 20 juni 2012 ingediend: Ingediend 20 juni 2012, TWEEDE KAMER DER STATEN-GENERAAL, 2 Vergaderjaar 2011-2012

    33 311: Voorstel van wet van het Lid Bontes tot wijziging van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek in verband met het beperken van de duur van partneralimentatie en tot wijziging van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering in verband met het des verzocht verstrekken van berekeningen van draagkracht en behoefte in zaken betreffende partneralimentatie

    Nr. 2 VOORSTEL VAN WET: Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

    Allen, die deze zullen zien of horen lezen, saluut! doen te weten:
    Alzo Wij in overweging genomen hebben, dat het wenselijk is het Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek te wijzigen in verband met het beperken van de duur van partneralimentatie en het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering te wijzigen in verband met het desverzocht verstrekken van berekeningen van draagkracht en behoefte in zaken betreffende partneralimentatie;
    Zo is het, dat Wij, de Afdeling advisering van de Raad van State gehoord, en met gemeen overleg der Staten-Generaal, hebben goedgevonden en verstaan, gelijk Wij goedvinden en verstaan bij deze:

    ARTIKEL I

    Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek wordt als volgt gewijzigd:

    In artikel 157, derde en vierde lid, wordt “twaalf” vervangen door: vijf.

    ARTIKEL II

    Het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering wordt als volgt gewijzigd:

    Aan artikel 290 wordt een lid toegevoegd, luidende:
    6. Bij beschikkingen betreffende een verplichting van een gewezen echtgenoot om uit hoofde van echtscheiding levensonderhoud te verschaffen aan de wederpartij, verstrekt de griffier desverzocht aan de verzoeker en aan de in de procedure verschenen belanghebbenden de berekeningen van de draagkracht en de behoefte die mede aan de beschikking ten grondslag liggen.

    ARTIKEL III

    1. Artikel I is alleen van toepassing op de uitkeringen tot levensonderhoud die na het tijdstip van inwerkingtreding van deze wet door de rechter zijn toegekend of tussen partijen zijn overeengekomen.
    2. Uitkeringen tot levensonderhoud die vóór het tijdstip van inwerkingtreding van deze wet door de rechter zijn toegekend of door partijen zijn overeengekomen, eindigen van rechtswege vijf jaren na dat tijdstip, tenzij de tussen hen geldende termijn eerder eindigt.
    3. Indien de beëindiging van de uitkering ten gevolge van het verstrijken van de in het tweede lid bedoelde termijn van vijf jaren van zo ingrijpende aard is dat ongewijzigde handhaving van die termijn naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid van degene die tot de uitkering gerechtigd is niet kan worden gevergd, kan de rechter op diens verzoek alsnog een termijn vaststellen. Het verzoek daartoe dient te worden ingediend voordat drie maanden sinds de beëindiging zijn verstreken. De rechter bepaalt bij de uitspraak of de verlenging van de termijn na ommekomst daarvan al dan niet mogelijk is.
    4. De termijn die de rechter heeft vastgesteld op grond van het derde lid, kan op verzoek van een van de gewezen echtgenoten worden gewijzigd in geval van zodanig ingrijpende wijziging van omstandigheden dat ongewijzigde handhaving van de termijn naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet van de verzoeker kan worden gevergd.
    5. Op uitkeringen tot levensonderhoud die vóór 1 juli 1994 door de rechter zijn vastgesteld of door partijen zijn overeengekomen, zijn het tweede tot en met vierde lid niet van toepassing.

    ARTIKEL IV

    Deze wet treedt in werking op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip.

    Beantwoorden

  13. ·

    Beste lezers, nu maar hopen dat de wet er snel doorheen gaat komen. Zie de twee linken onderaan het bericht voor de ‘nota van kamerleden van der Steur, Recourt en Berndsen’ en het ‘wetsvoorstel van kamerlid Bontes’.

    Beantwoorden

  14. ·

    Je hebt altijd van die bankhangende, handophoudende mensen! En dat ze zelf lui zijn, moeten zij weten. Maar laten we dit gedrag aub niet belonen met een forse alimentatie. Daarnaast vind ik ook dat ze zich moeten schamen tegenover hun kinderen: deze vrouwen hebben zelf ook gekozen voor de kinderen, maar zijn niet bereid om ervoor aan het werk te gaan en zelf financieel bij te dragen in de opvoeding van de kinderen. Conclusie is dan ook dat veelal de man volledig staat voor de financiële kant van de opvoeding, de moeder de kinderalimentatie volledig ontvangt en ermee kan doen wat ze zelf wil en geen verantwoording hoeft af te leggen. Bij kinderen zal dan het beeld ontstaan dat mama niet werkt, maar wel veel tijd met ze doorbrengt en ook alles voor ze koopt. En dat papa én geen tijd heeft én geen geld heeft om leuke dingen te doen. Dus zorg er aub ook voor dat de kinderalimentatie eerlijker geregeld gaat worden.

    Beantwoorden

  15. ·

    Geachte, Ik ben ten einde raad, na 4 Jaar traineren is mijn echtscheiding eindelijk in 2004 uitgesproken. Gedurende deze 4 jaar heb ik ook alimentatie betaald. Dus vlgs de wet moet ik 16 jAAR alimentatie betalen. Mijn ex. vrouw is voor de echtscheiding minder gaan werken, en er zijn 4 rechtszaken geweest Pfft. Dit heeft mij geruïneerd, maar de Nederlandse rechters nemen uitsluitend beslissingen ten gunste van de vrouwen. Tijdens deze rechtszaken heeft er nooit een rechter gevraagd waarom wij uit elkaar gingen. Het is NIET belangrijk want de vrouw krijgt altijd gelijk, ook al is zij de echtbreker. En schijnbaar is er geen enkele politieke partij die deze vorm van stelen wil beperken. Hoe komt het toch dat er zoveel hoger opgeleide mensen Nederland ontvluchten? Ook de kinderen worden ALTIJD aan de de dames toegekend. Mannen zijn schijnbaar van een lagere kaste die maar een functie hebben BETALEN en werken.

    Beantwoorden

  16. ·

    Ik heb een vraag over de reactie van Ard van der Steur. Bij RTL4 nieuws heeft hij gereageerd op het voorstel partner alimentatie. Hierin staat, Volgens de indieners van het voorstel mag de partneralimentatie geen prikkel zijn voor gescheiden mensen om niet aan het werk te gaan. Hoe houdt dit stand op, (quote) Voor huwelijken langer dan 15 jaar, waarbij een van de partners niet heeft gewerkt, geldt een uitzonderingsregel. De maximumduur wordt dan verlengd naar 10 jaar. Dus als je lang genoeg zorgt dat je niet werkt word je beloont voor dit gedrag. Volgens mij worden mensen al langer gewezen op hun eigen verantwoordelijkheid zelfstandig te zijn. Mochten sommige dit negeren vind ik niet dat dit beloont moet worden. Overgang van 2 jaar na de aanname van het voorstel is meer dan genoeg voor zij die geloven in “het komt wel goed”, zonder daar zelf aan te werken.

    Beantwoorden

  17. ·

    Aan allen hierboven. Wat fijn dat er met zovelen wordt gereageerd op het onderwerp Partneralimentatie! Ik hoop dat het voor al die mensen die al jaren betalen het ook van toepassing is en dat de personen die alimentatie ontvangen ook eens goed gecontroleerd worden (bijv die naast een alimentatie ook een uitkering ontvangen). Hoe zit het met de sollicitatieplicht? Het is precies zoals Ad het schrijft. De man heeft op vele fronten geen schijn van kans in een echtscheiding. Misschien kunnen we eens verder kijken hoe het in andere landen geregeld wordt. Hopelijk duurt het niet al te lang meer dat de nieuwe wet aangenomen wordt!

    Beantwoorden

  18. ·

    Ik ben echt verbaasd over alle reacties. Is iedereen voor het gemak maar even vergeten dat de partneralimentatie voortkomt uit afspraken die tijdens het huwelijk gemaakt zijn? Dat het toen wel heel prettig was dat (meestal) de vrouw minder ging werken ivm zorg voor kinderen en huishouden. En dat zij daarmee haar carrière een enorme deuk gegeven heeft die ze never nooit meer compenseert? En waar het tijdens het huwelijk heel normaal gevonden wordt dat ondanks gezamenlijke zorg de vrouw minder gaat werken om voor de kinderen te zorgen, kan zij na de scheiding wel fulltime gaan werken, terwijl ze dan alleen de zorg heeft. Al deze heren (en de nieuwe vriendinnen) die klagen dat ze nu zo veel moeten betalen hadden dit eerder moeten bedenken. Het is een risico dat samen genomen is; de vrouw die haar carrière aan de wilgen hangt om voor haar gezin te zorgen en de man die daarmee een financiële verplichting aan gaat na een eventuele echtscheiding!

    Beantwoorden

    1. ·

      Hoe durf je. Ben jezelf gescheiden, heb je achter de voordeur van de medemensen gekeken welke hier voor het onrecht uitkomen wat hun door de huidige wet en EX wordt aangedaan. Weet dat er heksen zijn van exen. Die waar ik mee te maken heb heeft mij 22.000 EURO aan rechtzaak en advocaat kosten gekost, omdat deze EX nergens aan mee wenste te werken. Deze EX had geen zin in het huishouden, huurde liever een huishoudster in. Wilde tijd hebben voor haar zelf met lezen en uitgaan. De vader ving de kinderen wel op. Wilde daarom niet meer dan 28u per week werken. Omkijken naar kinderen hoeft al sinds de scheiding niet meer, maar meer werken hoeft niet van de rechter. Maar wel elke maand de partner centjes opstrijken. Heeft ook een vriend (LAT), alleenstaand, kinderloos, goed inkomen en hier kan de rechter niks mee want ze delen geen voordeur, maar door de week is de EX bij hem en in het weekend hij bij de EX om de was te doen. Hij heeft nl geen wasmachine. Nee dat is eerlijk! Dus als de wet aangenomen is, ook voor de reeds uitgesproken scheidingen de 5 jaar toepassen. Moet ik dan nog 5 jaar, dan zit ik al weer aan de 12 jaar. Lekker eerlijk en de EX maar de hand ophouden. Bedankt voor je “positieve” verhaal.

      Beantwoorden

      1. ·

        Beste Paul, ben het helemaal met je reactie eens. Marieke, de keuze van veel vrouwen om voor ’t gezin te zorgen en daarmee haar eigen carrière ondergeschikt te maken aan ’t gezin, kan toch geen argument blijven om de ex-man jarenlang te laten bloeden. Ik zelf ben 17 jaar getrouwd geweest, 4 kinderen en heb van die 17 jaar ruim 10 jaar gewerkt (variërend van 20 uur tot 32 uur in de week). Na die 10 jaar van dubbele belasting (ex werkte veel in het buitenland en was weinig thuis, want ja zijn carrière ging voor.), besloten tot een sabbatical, met de bedoeling om na een jaartje weer aan ’t werk te gaan. Helaas werd mijn jongste dochter op 3-jarige leeftijd ernstig ziek (leukemie) en mijn plannen om te gaan werken heb ik uitgesteld. Ten tijde van haar ziekte besloot mijn ex-man dat hij niet meer met het huwelijk verder wilde. Ik heb per convenant afgesproken dat mijn ex mij maximaal anderhalf jaar partneralimentatie zou betalen, bij wijze van overgangsperiode, zodat ik de tijd had om weer financieel onafhankelijk te kunnen zijn. Want, welke zichzelf respecterende vrouw wil nu afhankelijk blijven van haar ex-partner. Dat is wat mij verrast. De premisse dat de zorgplicht die je aangaat bij het sluiten van het huwelijk door zou moeten lopen tot jaren (huidig regime 12 jaar!) na dat huwelijk is werkelijk van de zotte. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen leven en inkomen. Het druist totaal in tegen alle emancipatorische uitgangspunten. En ik ken de andere kant van zeer nabij. Ik ben nl. 3 jaar geleden hertrouwd en mijn man betaalt ruim € 1.600 bruto PA, en daarnaast € 350 KA voor zijn bijna 21-jarige dochter. Wij hebben doodsbedreigingen aan ons adres gehad van die vrouw, scheldpartijen via de voicemails, bedreigende pakketjes. Ook heeft zij ervoor gezorgd dat mijn man ruim 2,5 jaar niet of nauwelijks contact had met zijn dochter. En wij mogen daarvoor betalen. En als deze wet niet nog langer op zich laat wachten is, nog 7 jaar. Terwijl wij maar net rond kunnen komen. Mijn ex betaalt geen kinderalimentatie meer, omdat mijn dochter bij ons woont en mijn zoon bij hem. Voor m’n 2 oudste studerende kinderen heeft hij sinds hun 18e verjaardag niet meer betaalt, want dat is volgens hem de leeftijd waarop kinderen ‘hun eigen broek’ op moeten kunnen houden. Al met al ondersteunen wij 4 van onze 6 kinderen. En die ex kan lekker op de bank blijven zitten, reisjes naar New York, leuke dingen doen en wellicht ‘zwart’ bijverdienen. Mijn man en ik zijn gelukkig in staat om met elkaar een nieuw leven te hebben, maar hoe onrechtvaardig voelt het en is het dat velen dat niet kunnen, omdat ‘vrouwen’ weigeren de verantwoordelijkheid voor hun eigen leven te nemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *