Intimidatie Energie Maatschappij

intimidatie
foto: Idrissi

Vraag aan D66, de PvdA en de SP (kamerlid Verhoeven, kamerlid Dijksma en kamerlid Gesthuizen)
Sinds augustus 2009 overgestapt van NUON naar de NEM, aangezien dat goedkoper was (zie advertenties). Nu vorig jaar een eindafrekening ontvangen, of ik 1.000 euro wilde bijbetalen. Nog nooit heb ik bij NUON moeten bijbetalen, zelfde apparaten en geen veranderingen. Nu er achter gekomen dat de NEM geen 1 jaar, maar 1 jaar NEM en een half jaar NUON heeft berekend. Ik heb altijd mijn nota’s betaald bij NUON. Bezwaar na bezwaar aangetekend, de enigste reactie was dat we gelijk hebben en u moet betalen anders sluiten wij u af. Nu onder dwang een afbetalingsregeling van 188 euro plus dat de maand nota van 70 euro naar 122 euro is verhoogd en dat met een WIA uitkering. Maar ik betaal netjes. Maar bij hun is de administratie een puinhoop. Ondanks bewijzen van mijn betalingen toch weer dreigen met afsluiting. Niet voor reden vatbaar. Mijn financiën worden geregeld in samenwerking met ons, door iemand van humanitas thuis-administratie, dit omdat wij kapot zijn. Mijn man heeft ms en ik heb fibromyalgie. Zelfs in het weekend worden wij diverse keren gebeld en na 2 keer overgaan wordt standaard opgehangen; zo ze hebben gebeld, telefoon terreur en dan maar reclame maken dat wij zijn de goedkoopste, god wat heb ik een spijt. Zo gaan bedrijven om met mensen, intimiderend en tot het uiterste. Schande, wij moeten ons houden aan de regels en hoe zit het dan met gedragscode’s van hun?
Met vriendelijke groeten, Jannette Willemszoon, die knokt voor het recht van haar gezin. Alleen voor hoe lang nog?

Antwoord van de PvdA (6/4, kamerlid Dijksma)
Beste Jannette Willemszoon, de klachten zoals u die schetst komen ons helaas maar al te bekend voor. Niet alleen u, maar ook andere mensen hebben te maken met mislijdende reclames en agressieve en oneerlijke verkooppraktijken van onder meer energiemaatschappijen, maar ook bijvoorbeeld van aanbieders van mobiele telefonie. Wij beraden ons op dit moment over de manier waarop we dit aan banden kunnen leggen. Dat zal nog wel een tijd duren, tot die tijd kunt u om uw recht te halen het best aankloppen bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMA), bij de directie toezicht energiebedrijven en/of de consumentenbond. Ik weet dat zij ook van klachten over de NME op de hoogte zijn. Mochten zij bestaande regels overtreden hebben, dan kunnen zij u helpen de juiste stappen te ondernemen. Met vriendelijke groet, Sharon Dijksma.

Antwoord van de SP (19/4, kamerlid Gesthuizen)
Beste mevrouw Willemszoon, de directe oorzaak dat energieleveranciers niets ontziend klanten proberen binnen te halen is te herleiden in de liberalisering van de energiemarkt. Voor de liberalisering nam je energie van het lokale/regionale energiebedrijf. Deze bedrijven – zoals Nuon en Essent – zijn inmiddels verkocht en energie is een markt geworden. De liberale filosofie stelt dat huishoudens ieder moment van de dag moeten kunnen switchen van leverancier, dit zou moeten leiden tot meer concurrentie en daardoor tot prijsdaling. Dit heeft geleidt tot een wildwesten met energiecowboys. In de praktijk blijkt dat er miljoenen wordt uitgegeven aan reclames, callcenters, colportage en sponsoring om klanten te werven. Ook misleiding door te toveren met cijfertjes is aan de orde van de dag om zoveel mogelijk afnemers over te laten stappen. Hoewel de SP altijd tegen deze uitverkoop van de energiesector is geweest hebben we nu met deze realiteit te maken. Om misstanden te voorkomen moet de Nederlandse Mededingingautoriteit (NMa) toezicht houden op de energiemarkt. Om energiecowboys aan te pakken is het van belang dat iedereen die door een energieleverancier belazerd is daar melding van doet bij de Energiekamer van de NMa . Dit zodat de NMa de klacht kan onderzoeken en mogelijk de energieleverancier kan aanpakken.

Geen antwoord van D66 (28/6, kamerlid Verhoeven)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

1 reactie


  1. ·

    De politieke partij die de terreur van de energiebedrijven aanpakt heeft onze stem en die van veel familie, vrienden en kennisen en ik denk van veel burgers met mij. Mijn vriendin (78) heeft een naheffing gekregen van € 2.300 van Essent (overgenomen van RWE). Volgens haar gegevens is er 3 jaar te weinig betaald doordat de meterstanden onjuist zijn doorgegeven of onjuist zijn opgemeten door Liander. We komen er niet achter waar de fout is gemaakt, ze moet gewoon van haar AOW uitkering op bijstandsniveau in 12 maanden dit betalen en de maandlast wordt verhoogd naar € 252. Dit hebben ze er gisteren meteen maar even afgehaald. Schoften zijn het. Wanneer zij inderdaad de fout zelf heeft gemaakt zal ze moeten betalen, maar wel in redelijke termijnen. En de maandlast moet omlaag. Dus wie o wie pakt ze aan. Bedankt alvast, maar ik ben bang dat ook de politiek niet geinteresseerd is in de narigheid die – vooral ouderen en zieken – wordt veroorzaakt door de energiemaatschappijen.

    Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *