Roetmeting Diesel

roetmeting

Vraag aan de SP (2 augustus 2015, kamerlid Smaling)
Voor de tweede keer sta ik na de APK keuring met pech langs de weg. Door de roetmeting is nu weer de brandstofpomp stuk, wat me 830 euro gaat kosten. Ik rijd een mercedes sprinter. Mijn zwager heeft een mercedes 220 diesel en had zijn koppakking kapot. Heel de autobranche heeft er een hekel aan om de motor zoveel toeren te laten maken om een roetmeting te doen. Men dwingt ons zo naar de illegale praktijken om de meting te ontlopen, maar bij een steekproef is de auto weer aan de beurt. Ik heb vorig jaar naar de ANWB gemaild en naar de RDW, maar dat haalt niets uit. Hoe komen we van die roetmeting af zoals die nu wordt uitgevoerd bij een APK keuring?

Antwoord van de SP (10/8/15, kamerlid Smaling)
Een roetmeting kan inderdaad nadelige gevolgen hebben voor bepaalde onderdelen, omdat deze dan ineens belast worden. Vooral bij automobilisten die het hele jaar rustig rijden en niet in hogere toerentallen. Of uw waterpomp kapot is gegaan door de roetmeting kan ik niet beoordelen. De SP is van mening dat een roetmeting wel noodzakelijk is. Deze fijnstof is behoorlijk schadelijk voor de gezondheid, omdat deze deeltjes zich diep in de longen nestelen. Niet voor niets hebben diesels tegenwoordig roetfilters. De SP is voorstander van maatregelen die zorgen voor verdere verschoning van het wagenpark, bijvoorbeeld in de vorm van een tegemoetkoming wanneer iemand een oudere diesel inruilt voor een schonere.

2 reacties


  1. ·

    Ik voer altijd netjes onderhoud uit aan mijn audi 1.9tdi. Rijd de motor altijd netjes warm en laat hem altijd 15sec uitdraaien als ik ergens arriveer. Nu afgelopen week apk keuring gehad, nu daardoor koppakking lek! met die klote roetmeting, die nergens op slaat. Waar kan ik mijn geld ergens op komen halen!!??

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *