Specialisten Crashsite MH17

specialisten

Vraag aan het CDA en de VVD (29 juli 2014, kamerlid Omtzigt en kamerlid ten Broeke)
Waarom is er geen luchtbrug naar de crashsite voor de specialisten, zodat de weg niet nodig is? Misschien zijn de strijdende partijen wel bereid het luchtruim vrij te houden? Waarom vanuit Oekraïne werken en niet vanuit onze landingsplatform schepen en mogelijk buitenlandse schepen, buiten of indien mogelijk binnen de territoriale wateren? Misschien zelfs vanuit het Russisch grondgebied, gezien ze hun medewerking geven?

Antwoord van het CDA (30/7/14, kamerlid Omtzigt)
Allereerst een opmerking vooraf: als politicus aarzel ik om me met operationele vraagstukken te bemoeien van een missie die toch al moeilijk is. Ons leger heeft veel experts die op de beste wijze een afweging maken over een missie, inclusief het transport en de uitvalsbasis. Zo wordt er dagelijks gekeken of Donetsk wel de meest logische en veilige plek is en blijft, bleek uit het Kamerdebat. Een luchtbrug vereist een landingsbaan (voor vliegtuigen) en die ligt niet in de rampgebied. Helikopters zouden het alternatief zijn, maar dat vereist, net als vervoer over de weg, een belofte van niet vechten of schieten in de omgeving van de rampplek. En daar ligt nu juist het probleem. Je komt dus met precies dezelfde problemen te zitten als bij vervoer over de weg. En ten minste één iemand heeft het luchtruim eerder onveilig gemaakt, tegen alle regels in. Bovendien kan de missie nu snel opgeschaald worden tot 500 mensen en dat zou zeer veel helikopters vergen om dagelijks heen en weer te vliegen.

Antwoord van de VVD (29/10/14, kamerlid ten Broeke)
Een luchtbrug is een slecht idee. Zoals ook al door mijn collega Omtzigt is aangegeven, er is geen goede landingsstrip waardoor het al fysiek onmoelijk is. Maar bovenal wordt er, binnen 5 km van de rampplek, heel hard gevochten met hele zware artillerie granaten, waarvan er sommige ook op de rampplek terecht zijn gekomen. Indien daar onderzoekers zouden zijn geweest zou dat enorm veel slachtoffers hebben gekost. Wij willen niet nog meer doden riskeren, ook al willen we niets liever dan de laatste lichamen bergen en de persoonlijke bezittingen van de slachtoffers. Het is er zo gevaarlijk dat helaas ook niet via land, althans niet in groepsverband veilig bij de rampplek kan worden gekomen. De noordelijke route via Grabovo loopt precies door de frontlinie en kent meerdere road-blocks die door leger, separatisten en allerlei groeperingen worden bemand, zo werd mij ook duidelijk na een gesprek met een vertegenwoordiger van de pers die het afgelopen weekend weer probeerde. Dus een luchtbrug om onderzoekers en bergers op de plek te krijgen gaat – letterlijk – niet vliegen.

Buitengewone Raad Buitenlandse Zaken van 15 augustus 2014

Lijst van vragen – Verslag Buitengewone Raad Buitenlandse Zaken van 15 augustus 2014 en brieven “Repatriëringsmissie MH17” en “Stand van Zaken vliegramp MH17”. Zie Kamerstuknummer: 2014Z14098

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.