Bereikbaarheid Supermarkten voor Voedselvragen

bereikbaarheid
foto: c-caritatis

Vraag aan D66, GL, de PVV en de SGP (Kamerlid van Veldhoven, kamerlid Grashoff, kamerlid Gerbrands en kamerlid Dijkgraaf)
Onlangs at ik bij vrienden Chickenwings van de Aldi. Lekker en pittig gekruid. Na het eten had ik een allergische reactie, waarschijnlijk op de pittige specerij. Dus ik bekijk op de zak de ingrediëntenlijst. Bij ingredienten staat: ‘specerijen’. Maar om welke specerijen het gaat, staat niet gespecificeerd. Dat lijkt mij al onwettig. Maar dan: ik wil de Aldi vragen om een specificatie van de specerijen en wat denk je: de Aldi verbergt zeer zorgvuldig alle contactgegevens op internet. Natuurlijk kan ik naar een Aldi gaan en daar vragen gaan stellen. Maar daar verwacht ik niet zoveel van. Allfein Feinkost in Lohne Duitsland is de leverancier. Een telefoonnummer vond ik op het internet, geen emailadres helaas. Maar… om met Duitsland te moeten bellen, vind ik een stap te ver gaan. Mijn vraag is: moeten supermarkten goed bereikbaar zijn voor vragen over voedselproducten?

Antwoord van de SGP (21/11, kamerlid Dijkgraaf)
Voedselproducenten hebben de verplichting om op etiketten expliciet die ingrediënten te noemen die kunnen leiden tot allergieën en overgevoeligheid. Het gaat daarbij om ingrediënten die bij grotere groepen mensen die effecten kunnen hebben. Het zou te ver gaan om een allergische reactie bij ieder individu te voorkomen. Dan blijven er niet zoveel voedingsmiddelen over. Het gaat om een goed evenwicht. Ondermeer de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit ziet op de genoemde verplichting toe. Voor eventuele klachten en vragen kunt u bij deze organisatie terecht. Supermarktketens moeten bereikbaar zijn voor vragen over voedselproducten. In de eerste plaats kan dat via de filialen en filiaalhouders. In de tweede plaats kan dat via de telefoon. Op internet is, hoewel misschien lastig, wel een telefoonnummer van Aldi te vinden. Verder vinden wij bereikbaarheid een zaak van concurrentie. Als u de Aldi onvoldoende bereikbaar vind, hebt u de vrijheid om naar een andere supermarktketen te stappen. Ik hoop dat u met deze antwoorden uit de voeten kunt.

Geen antwoord van GL (5/1, kamerlid Grashoff)
GL zal geen antwoord geven.

Geen antwoord van D66 (20/1, kamerlid van Veldhoven)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

Geen antwoord van de PVV (20/1, kamerlid Gerbrands)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.