OV Chipkaartlezer in de Trein

foto: jordy”1996″

Vraag aan de SP en de VVD (9 april 2012, kamerlid Bashir en kamerlid Aptroot)
De Rijksoverheid vergoedt woon-werkverkeer voor zijn werknemers en dienstreizen die werknemers maken. Maak ik een dienstreis van Den Haag naar Utrecht per intercity, kan ik met de woon werk-verkeer OV-chipkaart reizen tot station Voorburg. In Voorburg zou ik moeten inchecken met de business OV-chip card (die de werkgever beschikbaar stelt) voor de dienstreis. In de intercity gaat dit niet want die stopt niet op station Voorburg. In de praktijk moet je al in Den Haag Centraal Station inchecken en betaalt de werkgever dubbel het traject van den Haag tot Voorburg. Bepaalde stations waar je wel zou kunnen uitstappen, is de oplossing van de NS niet bepaald klantvriendelijk. Station Rijswijk is er zo’n voorbeeld van. Wanneer je uit de trein gaat om uit- en in te checken mis je de trein vanwege de afstand van de kaartlezer. In trams, bussen, randstadrail e.d is de kaartlezer in het voertuig geplaatst en is dit probleem er niet. Waarom accepteren we dat o.a. de Rijksoverheid vaak te veel betaalt als we met de NS reizen voor dienstreizen? Nog de werkgever, nog de conducteur, nog de informatiebalie, nog de klachtenservice van de NS bieden een oplossing.

Antwoord van de NS op de ingediende klacht
Als ik uw e-mail goed begrijp heeft u een persoonlijke ov-chipkaart met zones. U wilt van Den Haag CS naar Utrecht CS maar de kaart die u mee neemt van uw werk kunt u pas gebruiken vanaf Voorburg naar Utrecht CS. Omdat deze treinreis direct door gaat naar Utrecht is het niet handig om uit te stappen om in en uit te checken. De beste manier om te reizen is de treinreis van Voorburg naar Utrecht CS te boeken via internet. En dat u het stukje van Den Haag naar Voorburg toch een treinkaartje koopt. Als u toch met uw persoonlijke ov-chipkaart reist dient u in en uit checken hier is geen andere manier voor. Mocht u nog vragen hebben, dan beantwoorden wij deze graag.

Geen antwoord van de SP (9/7, kamerlid Bashir)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

Geen antwoord van de VVD (9/7, kamerlid Aptroot)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

foto: jordy”1996″

Vraag aan het CDA, GL, de PvdA en de VVD (7 april 2011, kamerlid Haverkamp, kamerlid van Gent, kamerlid Monasch en kamerlid Aptroot)
Waarom zijn er geen kaartlezers voor de OV-chipkaart in de trein? Wanneer je in het bezit bent van een vervoerskaart van je werkgever die bijvoorbeeld alleen geldig is op het traject Den Haag en Rijswijk (ZH) en je wilt met de trein reizen naar station Delft, betekent dit in de praktijk dat je op station Rijswijk uit moet stappen om daar met je kaart uit te checken en met een andere ov-chipkaart in te checken. Veelal worden stations afgesloten met poortjes, waardoor het opnieuw inchecken zorgt voor het missen van je trein. Op stations zonder poortjes staan wel losse kaartlezers, maar de afstand tussen de trein en de kaartlezers is veelal ook erg groot. In deze situatie mis je ook je trein. Daarnaast is deze situatie ook niet heel erg gebruiksvriendelijk.

Antwoord van GL (19/4, kamerlid van Gent)
Op het moment dat je in het bezit bent van een vervoerskaart die betaald wordt door je werkgever is het niet zo dat je zou moeten uitstappen op het moment dat je verder rijdt dan je geldige traject. Je dient er voor te zorgen dat er saldo staat op je ov-chipabonnement zodat, je bij het uitchecken op je uiteindelijke bestelling, het bedrag kan worden afgeschreven dat buiten je abonnement valt. Dit is het beleid waar wij als GroenLinks naar streven. Of dit ook op dit moment al zo werkt weten wij niet en zou je aan de NS moeten vragen. Mocht je twijfelen, dan kun je natuurlijk altijd nog een papieren kaartje kopen voor het resterende traject. Het is namelijk nog niet verplicht om met de ov-chipkaart te reizen bij de NS.

Antwoord van het CDA (7/7, kamerlid Haverkamp)
De vervoerders, in uw geval de NS, zijn verantwoordelijk voor de invoering van de OV chipkaart. In de Tweede Kamer hebben we de randvoorwaarden vastgesteld zo mag er geen sprake zijn van een verkapte tariefverhoging en volgen we als Kamer de ontwikkelingen rondom de privacy maar ook het gebruiksgemak. Zo heeft de CDA fractie aandacht gevraagd voor incomplete transacties waarbij de reiziger wel uitcheckt maar het systeem dat niet registreert en “de meter” doorloopt. U hebt het over een specifieke situatie die zolang de OV Chip nog niet verplicht is kan worden opgelost met een extra kaartje. Het is mijn inschatting dat u zich daarna inderdaad even op het perron (de meeste lezers staat dicht bij de trein) moet aanmelden. Een lezer in de trein lokt fraude uit en rijen voor het apparaat zodra een conducteur zich meldt.

Antwoord van de PvdA (12/7, kamerlid Monasch)
Tijdens een treinreis van A naar B in- en uitchecken met je vervoerskaart en vervolgens met een andere ov-chipkaart inchecken is erg onhandig, onpraktisch en dus niet heel erg gebruiksvriendelijk. Het bedrijf achter de ov-chipkaart Trans Link Systems (TLS), zegt dat het vooralsnog niet technisch mogelijk is om een kaartlezer in de trein te bouwen. De PvdA streeft linksom of rechtsom naar een technische oplossing zodat het extra reizen buiten een abonnement bij het uitchecken wordt verrekend. Hierbij staat het gebruiksgemak voor de reiziger centraal. Voorlopig blijft het papieren treinkaartje nog behouden, dus kunt u voor het resterende traject nog een papieren kaartje aanschaffen.

Geen antwoord van de VVD (7/7, kamerlid Aptroot)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *