SMS Verificatie DigiD

sms
Vraag aan D66, de PVV, de SP en de VVD (12 juni 2017, kamerlid Verhoeven, kamerlid Bosma, kamerlid van Raak en kamerlid Middendorp)
Bij de invoering van de DigiD, dat zorg draagt dat je met de overheid kunt communiceren, heeft men geregeld dat je een vaste woonadres moet hebben om een autorisatiecode te kunnen ontvangen. Dit is tot zo ver begrijpelijk. Sinds kort heb je voor het inloggen ook een SMS code nodig om te kunnen communiceren. Mijn inziens is het niet wettelijk verplicht om een telefoon (mobiel of vast) te moeten hebben. Waarom wordt met dit soort beveiligingen de burgers verplicht een (duur) abonnement af te sluiten, waarbij de commerciële telefoonmarkt wordt gespekt?

Antwoord van de VVD (12/7/17, kamerlid Middendorp)
Dank voor de vraag. Aan de hand van de site van DigiD is te concluderen dat er geen mobiele telefoon nodig is om in te kunnen loggen op DigiD. Het is inderdaad wel nodig om over een vaste lijn te beschikken indien u wilt inloggen op DigiD. Zie ook de volgende link voor de informatie: ‘Ik heb geen mobiele telefoon kan ik toch van de functie gebruik maken‘.

Antwoord van D66 (11/8/17, kamerlid Verhoeven)
Hartelijk dank voor uw vraag. Een mobiel abbonement is hiervoor niet vereist. U kunt een gesproken sms-bericht ontvangen op uw vaste lijn. Ik vertrouw erop u voldoende te hebben geïnformeerd.

Geen antwoord van de PVV (12/9/17, kamerlid Bosma)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

Geen antwoord van de SP (12/9/17, kamerlid van Raak)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

3 reacties


  1. ·

    Heren,
    Ik dank u voor uw reactie echter mijn vraag is helaas niet geheel beantwoord. Nergens in de wet staat dat een inwoner van Nederland verplicht een telefoon moet hebben. Zowel vast als mobiel, hiermee worden de telecombedrijven onbedoeld gespekt. Het is bijna onmogelijk zonder internet en telefoon te willen/kunnen leven. Met vriendelijke groet,
    S.C. Horstmanshof

    Beantwoorden

  2. ·

    Hele vreemd dat je voor DigiD (verificatie o.a. inloggen Zorgverzekeraar) moet beschikken over een mobiele telefoon cq. vaste lijn. In het laatste geval is de gesproken SMS-code – zeker voor ouderen – onbruikbaar en onverstaanbaar.

    Een oplossing is dit tot (eigen) keuze maken om zonder (mogelijkheden) verificatie gebruik te maken van de technologie bijvoorbeeld via een per email op het bij DigiD geregistreerde emailadres van een toegezonden verificatie code.

    Mvg. P. Ooms

    Beantwoorden

  3. ·

    Heeft iemand rekening gehouden met Nederlanders in het Buitenland in deze?
    Stichting GOED Grenzeloos Onder Een Dak, heeft onlangs een rapport uitgebracht n.a.v. een DigiD onderzoek.

    Sinds 15 mei komen mensen in grote problemen nu. Ze moeten wederom een activeringscode ophalen in Nederland of een verre reis naar een aantal van de overgebleven ambassades (die dit behandelen).
    Een nieuw telefoonnummer koppelen (ook een vast nummer) betekent een nieuwe activeringscode aanvragen, deze wordt niet naar het adres in het buitenland gestuurd, wat dus als gevolg heeft dat Nederlanders in het Buitenland niet meer kunnen inloggen. p m

    Er moet toch een andere verificatie voor deze groep mogelijk zijn, via email bevestiging wellicht of bewijs van woonadres via een regionale/landelijke instantie.

    De UWV weet van de problemen, maar voert het toch in, het geeft maar weer aan hoe hoog vertrokken Nederlanders op de agenda staan bij overheidsinstanties en de politieke partijen.

    D66 zou de partij voor Nederlanders in het buitenland moeten zijn, maar bij de verplichte SMS verificatie (waar ze voorstander van zijn) zijn ze ons toch weer even vergeten.

    Ons rapport is op te vragen….

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *