Inloggen bij Zorgverzekeraar

inloggen

Vraag aan D66, de PvdA, de PVV en de VVD (8 april 2015, kamerlid Dijkstra, kamerlid Bouwmeester, kamerlid Klever en kamerlid Rutte)
Recent heb ik een mail ontvangen van mijn zorgverzekeraar met de mededeling met betrekking tot digid en verplichte sms verificatie. Als ik gebruik wil maken van mijn online omgeving bij die zorgverzekeraar, ben ik verplicht in te loggen met digid en sms code. Ik heb geen mobiele nummer gekoppeld aan mijn digid gegevens en dat wil ik zo behouden. De zorgverzekeraar geeft aan, dat als ik dat niet doe, dat ik in de toekomst niet meer kan inloggen op ‘Mijn …’. De zorgverzekeraar geeft ook aan dat het om een gezamenlijke besluit van de verzekeraars gaat en de reden voor de extra beveiliging is gevoelige informatie die zich in de online omgeving bevindt. Naar mijn mening zou door het door mij gekozen gebruikersnaam en wachtwoord voldoende moeten zijn. Kunnen de zorgverzekeraars de burgers verplichten om sms verificatie op digid in te schakelen, zodat ze gebruik kunnen blijven maken van online diensten? Ik zie graag uw reactie tegemoet.

Geen antwoord van D66 (8/7/15, kamerlid Dijkstra)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

Geen antwoord van de PvdA (8/7/15, kamerlid Bouwmeester)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

Geen antwoord van de PVV (8/7/15, kamerlid Klever)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

Geen antwoord van de VVD (8/7/15, kamerlid Rutte)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

1 reactie


  1. ·

    Een Digid is niet wettelijk verplicht. Een sms controlecode ook niet. De zorgverzekeraar bied aan u een digitaal systeem aan. U bent niet verplicht daarvan gebruik te maken. Als u daar wel gebruik van wenst te maken kan de verzekeraar daar verplichtingen aan hangen, bijvoorbeeld om uw gegevens en die van anderen te beschermen. Dat het erg lang duurt voordat u schriftelijk gegevens heeft ontvangen en gecontroleerd (gemak) is geen reden om geen redelijke eisen te stellen aan digitale veiligheid. Een 2 staps-authenticatie is bij veel grote aanbieders steeds gebruikelijker. Het staat iemand natuurlijk ook vrij om alsnog een klacht in te dienen bij de zorgverzekeraar om op andere (minder ingrijpende) wijze digitale toegang tot (een gedeelte van) de gegevens aan te bieden.

    Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *