Nascholing Chauffeurs

nascholing

Vraag aan het CDA, D66, de PvdA en de VVD (15 januari 2016, kamerlid Mulder, kamerlid Verhoeven, kamerlid Hoogland en kamerlid Visser)
Wanneer gaat men vanuit Nederland nu eindelijk eens actie ondernemen tegen Brussel, om hun zorgen te uiten over de oneerlijke concurrentie vanuit voormalige Oostbloklanden ten aanzien van de verplichte nascholing van vrachtwagenchauffeurs (code95)? Chauffeurs uit die landen volgen geen cursus en de vraag is of ze wel de nodige rijopleiding hebben gehad om een zware vrachtwagen te besturen. In Zweden was er enige tijd geleden een Oostblokker die ADR goederen moest laden echter geen ADR certificaat had. Hij nam de trein naar huis en kwam 2 dagen later terug met het gevraagde certificaat, ondertekend door de Burgemeester. Oneerlijke concurrentie en volgens mij een Economisch delict?

Antwoord van de VVD (23/3/16, kamerlid Visser)
Bedankt voor uw bericht en het delen van uw zorgen. Mijn excuses voor het late antwoord. U schrijft over code 95, die zoals u weet verplicht is voor alle beroepschauffeurs uit de EU en beroepschauffeurs die in de EU werken. Het is daarom erg belangrijk dat voor al deze chauffeurs dezelfde spelregels gelden. De VVD zet zich in voor gelijke regels voor iedereen in Nederland en Europa. Ook streven wij naar een eerlijke handhaving van de regels binnen de EU. Dit zou dus bij code 95 ook het geval moeten zijn! Wij zullen dan ook aandacht hiervoor blijven vragen, binnenkort zullen we dit ook weer doen door hiernaar te vragen bij de minister ter voorbereiding van de Nederlandse inzet in Europa op het gebeid van transport. Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Vervolg op 29 maart 2016: Ik heb vandaag bij een inbreng voor een schriftelijk overleg van de Milieu- en Transportraad in Brussel een vraag over Code 95 meegegeven aan de minister van Infrastructuur en Milieu. Minister Schultz zal deze vragen meenemen naar Brussel op 14-15 april die zij zal bespreken met de Europese ministers. In de bijlage kunt u het verslag vinden. Wij zullen u verder op de hoogte houden zodra de antwoorden op de vragen binnen zijn!

Geen antwoord van het CDA (15/4/16, kamerlid Mulder)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

Geen antwoord van D66 (15/4/16, kamerlid Verhoeven)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

Geen antwoord van de PvdA (15/4/16, kamerlid Hoogland)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

4 reacties


  1. ·

    Al heel lang moeten Nederlandse vrachtwagen chauffeurs regelmatig Code 95 en ADR cursussen doen. Dit kost geld, maar ook veel tijd en leerwerk. Geen probleem, want het is wel belangrijk dat als je gevaarlijke stoffen rijdt, dat je ook weet wat je moet doen en hoe te handelen. Alleen zit ik met iets in mijn maag. Chauffeurs uit Oostbloklanden hoeven dit nl. niet. Die krijgen de papieren zonder ervoor te leren en/of te betalen. Dat houdt dus in dat als zij ADR rijden niet weten wat te doen of hoe te handelen. Waarom hoeven zij dat niet te leren. Dat is discriminatie. Kunt u me dat uitleggen?

    Beantwoorden

    1. ·

      Zo we zijn nu een tijdje verder en ik onderstreep nogmaals als oud chauffeur dat code 95 de reinste onzin is. En chauffeurs die al 30 jaar rijden en nog binnen 5 jaar zijn kunnen moet aan toen? nee dit was de laatste doodsteek voor het transport eerst was Nederland zelf de boosdoener nu met Europa erbij is het einde chauffeur met arbeidsvreugde. Maarrrr ik lees in de tijd tot aan nu toe zoveel onbekwaamheid in meerdere branches (wat zelfs ook levens kost!!) en zie geen nascholing?? vreemd ik neem justitie en de rechters ik neem Anne Faber of een zaak weer in opspraak de Facebookmoord de dader is weer in de fout gegaan ik citeer uit de krant: “Maar het recidivegevaar van K. blijkt volledig verkeerd te zijn ingeschat” ja daar sta je dan als zogenaamd hoogopgeleid persoon wat zich rechter noemt maar ik vind nascholing in deze branche zeer wenselijk en ook eens binnen de vijf jaar want door falen hebben aardig wat mensen dit met de dood moeten bekopen. Ik vergeet de medische branche hoeveel doden hebben we in een jaar door medisch falen in ziekenhuizen door zogenaamd hoog opgeleide artsen? nou te veel maar ook hier wil ik nascholing zien we kunnen ook over geld praten en het gebeuren “van onze centen” erbij halen ook hier zou nascholing op zijn plaats zijn te veel onbekwaamheid die mensen te veel geld kost. Kortom waarom weer 1 branche,het transport? .
      Waarom code 95 met als oa excuus de ongelukken terug dringen? onzin om een hele branche te straffen !! pak juist de slechte chauffeur eruit die gewoon niet thuis hoort op een vrachtauto en geef die een EMG zoals de zatlappen krijgen via het CBR opgelegd door de rechtelijke macht. Waarom zou een roekeloze chauffeur leren van code 95? precies doet die niet want er valt niets af te pakken nu is die roekeloos met code 95 hij moet toch eens in de 5 jaar voor nascholing slechte chauffeur of niet hij blijft op de weg. Ik wilde mijn laatste werkjaren volmaken met parttime vrachtvervoer maar ik ga geen €1250,- voor code 95 betalen om te mogen werken? jammer dat al veel jongeren het zelfde denken en de toekomst is al bepaald hier door voor het transport. Met een geweldig applaus voor Brussel tevens de uitvinder van de kopieerheffing op beelddragers maw betalen voor je vakantiefoto’s of het verwijderen van verharde bospaden in de bossen in ons land zodat oudere met rollator er niet meer kunnen lopen dit kan ik oneindig aanvullen en de vakbekwaamheid voor deze aantonen maar geen code 95 voor Brussel maarrrr chapeau voor Brussel wat zouden we toch slecht af zijn zonder dit over gewaardeerde circus . Succes heren en dames en voel je maar belangrijk de burger weet inmiddels wel beter.

      Beantwoorden

  2. ·

    Jammer dat ze hier GEEN antwoord op kunnen of willen geven. Volgens mij is dit toch niet zo’n heel moeilijke vraag.

    Beantwoorden

    1. ·

      Hallo Tiny, Ik ben bang dat ze misschien antwoord geven, maar het antwoord is er eentje uit de rij van politiek correct beantwoorden. Terwijl er niets nieuws wordt gezegd.

      Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *