Regelgeving Koplamp

regelgeving

Vraag aan D66, de PvdD, de SP en de VVD (12 maart 2016, kamerlid Belhaj, kamerlid Thieme, kamerlid Smaling en kamerlid Visser)
Waarom zijn er geen regels voor de felheid van koplampen van auto’s, motoren, vrachtauto’s en fietsen? Sommige lampen zijn zo fel dat ze tegemoetkomend verkeer verblinden zonder groot licht te voeren. Ook is het soms niet te doen om voor een auto te rijden met enorm felle koplampen. Vrachtwagens worden hiervan niet uitgesloten. Ik heb het idee dat door led verlichting en het feit dat er geen regelgeving is alles steeds feller wordt. Indien je dan geen blindering op je achterruit en buitenspiegels hebt, schijnt het in je ogen en ik vind dat gevaarlijk. Ik heb meerdere keren dat ik even een seconde niks meer kan zien. Mede gezien het feit dat led lichten het zelfde vermogen hebben in 1 klein punt als een gewone lamp en dit hard op je netvlies schijnt. Zelfs door de blindeerstand van mijn achteruitkijk spiegel schijnen sommige lichten heen. Ook kom ik soms fietsers tegen die als het al licht is nog met hun koplamp aan rijden, die je nog steeds kunt waarnemen, ondanks dat de zon allang op is. Nu begrijp ik dat bij die laatste groep regelgeving wat moeilijker zal zijn. Maar ik wil jullie toch vragen of hier niet een regel voor gemaakt kan worden zodat lampen doen waarvoor ze gemaakt zijn en geen verkeersdeelnemers verblinden en mogelijk gevaarlijke situaties creëren. Mijn zonnebril gebruik ik liever voor de zon, want overdag zie je de strepen beter met een zonnebril op.

Antwoord van de SP (14/3/16, kamerlid Smaling)
Regels voor verlichting zijn reeds vastgelegd in de wegenverkeerswet. Het is daarom niet nodig om de wet hiervoor aan te passen. Ook is het een onderdeel van de APK keuring. Ben het geheel met u eens dat de laatste tijd veel auto’s rijden waarvan de koplampen verkeerd zijn afgesteld waardoor andere weggebruikers worden verblind. Het oplossen zit er meer in dat de politie zou moeten controleren om het juist afstellen en het voeren van de juiste verlichting. We zullen uw opmerkingen mogelijk betrekken bij het komende debat in de Tweede Kamer over verkeersveiligheid.

Antwoord van D66 (17/3/16, kamerlid Belhaj)
Net als u zie ik op de weg ook veel auto’s waarvan de koplampen te hoog staan afgesteld. Dat is vervelend en zorgwekkend, want, zoals u al schetst, kan dit het nachtzicht van andere weggebruikers belemmeren. Zoals mijn collega Eric Smaling al heeft aangegeven, is het afstellen van de koplampen onderdeel van de APK. Tijdens het overleg in de Tweede Kamer over verkeersveiligheid (eind mei) stel ik graag aan de orde of dit afdoende is, of dat er wellicht aanvullende maatregelen nodig zijn om het goed afstellen van koplampen in het verkeer te bevorderen. Ik denk dat het in ieder geval goed is dat bestuurders zich wat meer bewust worden van de vervelende gevolgen van niet goed afgestelde verlichting voor medeweggebruikers! Dank dat u mij hierop heeft geattendeerd!

Antwoord van de PvdD (13/4/16, kamerlid Thieme)
Hartelijk dank voor uw vraag en dat u ons attendeert op dit probleem. Verkeerd afgestelde koplampen zijn niet alleen vervelend, ze vormen, zoals u terecht stelt, ook een gevaar op de weg. Het is daarom van belang dat meer weggebruikers zich bewust worden van dit gevaar. Normen voor de felheid van koplampen zijn vastgelegd in de Wegenverkeerswet en het afstellen van de koplampen is al onderdeel van de APK keuring. Om de overlast door te felle koplampen aan te pakken zal dus meer moeten worden ingezet op handhaving. Zoals mijn collega’s aangeven, betekent dit bijvoorbeeld meer controle door de politie. Nogmaals veel dank voor uw vraag en ik neem dit graag mee om mogelijk te betrekken bij toekomstige debatten.

Antwoord van de VVD (15/4/16, kamerlid Visser)
Hartelijk dank voor uw bericht. Er bestaat inderdaad veel onduidelijkheid voor wat betreft autoverlichting en dit kan tot veel irritaties leiden in het verkeer! Niets is vervelender dan in het donker op de weg verblind worden doordat je tegenligger zijn of haar lampen verkeerd heeft afgesteld. Dit begint er mee dat bestuurders moeten beseffen dat zij hun medeweggebruikers veel last kunnen bezorgen door bijvoorbeeld verkeerde lampen te gebruiken. Inmiddels zijn Europees ook allerlei afspraken gemaakt waar koplampen aan moeten voldoen. Ik zie dan ook geen reden om nu al met aanvullende regels te komen. Eerst kijken hoe de huidige regels uitpakken. Tijdens het debat over wegverkeer en verkeersveiligheid in de Tweede Kamer op donderdag 26 mei zal duidelijk worden of en welke aanvullende stappen eventueel nog gezet moeten worden. Eén belangrijk lichtpunt: er komen steeds nieuwe technologieën van verschillende autofabrikanten waarmee automobilisten gewoon gebruik kunnen maken van hun koplampen zonder andere bestuurders te verblinden. Nogmaals bedankt voor het attenderen van dit probleem!

4 reacties


  1. ·

    Geachte heer Smaling, Dank u hartelijk voor uw antwoord. Kunt u mij vertellen welk wetsartikel dan gaat over het toegestane aantal Lumen in een koplamp? Toen ik laatst met IM en het RDW gebeld had konden de mensen aan de telefoon mij niet vertellen dat hier een regel voor was, dus nu ben ik benieuwd waar ik dat dan precies kan vinden. Ik zou het graag lezen hoe het zit. Mvg, E.K.

    Beantwoorden

  2. ·

    Ik zie tot mijn verbazing dat er al over werd geklaagd in 2016! Tot op heden moet ik mijn achteruitkijkspiegeltje steeds omhoog tikken om niet verblind te raken door mijn achterligger. Ik vind het niet kunnen om dit gewoon maar te laten zonder extra handhaving. Je krijgt een boete bij een kapot achterlicht…dan OOK een bekeuring bij een verkeerd afgesteld licht! Het levert wel degelijk gevaar op voor de overige automobilisten en dus ook voetgangers en fietsers die er middenin kijken! Ik heb nog geen agent gesproken die hiervoor een bekeuring uitdeelt, vandaar mij pleidooi voor HANDHAVING op goede en veilige verlichting! OOK voor FIETSERS trouwens! De donkere maanden breken weer aan: LICHT AAN!! Boetes uitdelen bij de bushaltes en scholen. Niets aan te doen! Voorkomen is beter dan genezen in een ziekenhuis! En dan hebben we het nog niet eens over de schuldvraag: de automobilist dus! Lekker is dat. Ik ben gewoon een soort roofdier als ik de rotonde nader…WAAR zijn de fietsers…ze MOETEN er zijn…en ja hoor…dar ging ze ..vlak voor mijn auto.. Kapuchon op..zonder licht…. KABINET en POLITIE: DOE ER WAT AAN!!

    Beantwoorden

  3. ·

    Tot mijn verbazing is dit al een oude klacht. Echter is het probleem nog niet uit de wereld. Nu het weer vroeg schemert, heb ik met grote regelmaat 1-10 seconden geen zicht. Het verbaast me ten zeerste dat in het land waar voor elk regeltje een ander regeltje is, hier geen duidelijke richtlijnen zijn. Het voeren van verlichting is verplicht, en scheelt een hoop verkeersongelukken, echter zorgt de slecht afgestelde, later ingebouwde of moderne verlichting ervoor dat de tegenligger verblind, als door groot licht deelneemt aan het verkeer. Ook bij rijden over verkeersdrempels die vaak op gevaarlijke punten liggen, krijg je een flits van scherp licht in de ogen. Ook fietsers die met een bouwlamp op overal tussendoor crossen. Goed verlicht is prima maar dit is de overtreffende trap. Doe hier wat aan.

    Beantwoorden

  4. ·

    Net als de personen hierboven verbaast het mij dat er blijkbaar al jaren niet meer gehandhaafd wordt op het niet correct voeren van verlichting. Het is m.i. allemaal begonnen met de introductie van de xenonverlichting.

    En dan vraag ik mij af, hoe kan het dat er in de loop der jaren allerlei vreemde verlichtingsvormen (af fabriek) door de RDW zijn goedgekeurd voor de openbare weg? Dan denk ik aan xenon (met name op hoge auto’s verblindend), dagrijverlichting zonder ingeschakelde achterlichten, ledverlichting die kan flikkeren of fel kan schijnen, verkleurende verlichting, rare knipperlichtconstructies waarbij mistlampen aan of uit gaan, mistlampen die aangaan bij het nemen van een bocht etc.

    Ik kan mij voorstellen dat dit mensen irriteert of verwart en wat mij betreft zou de wet duidelijk en eenvoudig moeten zijn; verplicht dimlicht met een voorgeschreven lichtbeeld, lichtsterkte en kleur alsmede kleurtemperatuur van het licht.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *