Partneralimentatie 12 Jaar Lang

partneralimentatie

Wetswijziging voor partneralimentatie: Kunt u aangeven wanneer de wetswijziging voor een verkorting van de partneralimentatie van kracht wordt? Kijk vooral naar de vele reacties en schrijnende verhalen. Er lopen nu twee trajecten voor wetgeving. Is samenvoeging een mogelijkheid?

19 juni 2015: Technische informatie over de publicatie Voorstel van wet van de leden Van Oosten, Recourt en Berndsen-Jansen tot wijziging van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en van enige andere wetten in verband met de herziening van het stelsel van partneralimentatie (Wet herziening partneralimentatie). Deze publicatie zal waarschijnlijk over enkele werkdagen ook als webpagina verschijnen. Deze publicatie is op 19 juni 2015 gepubliceerd door Tweede Kamer der Staten-Generaal. De publicatie is van het type Memorie van toelichting (initiatiefvoorstel).

18 september 2015: Jeroen Recourt verwacht dat er eerst een schriftelijke ronde volgt van zowel kinderalimentatie als partneralimentatie in het najaar 2015. Hij verwacht dat in het voorjaar 2016 beide voorstellen door de Tweede Kamer worden behandeld.

14 januari 2016: De Nederlandse Vereniging voor Rechtspraak heeft op 14 januari 2016 een advies ‘Advies op het initiatief-wetsvoorstel herziening partneralimentatie‘ uitgebracht aan kamerlid Recourt.

13 maart 2016: Reactie kamerlid Swinkels op vraag naar datum behandeling nieuwe wet in de Tweede kamer.

22 april 2016 (advies RvS) en 8 september 2016 (reactie initiatiefnemers): ‘Advies van de Raad van State en Reactie van de initiatiefnemers‘.

14 maart 2017 – Nota van Wijziging: Voorstel van wet van de leden Van Oosten, Recourt en Swinkels tot wijziging van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en van enige andere wetten in verband met de herziening van het stelsel van partneralimentatie – Wet herziening partneralimentatie Ontvangen 14 maart 2017.

foto: Vde2eK
foto: Vde2eK

Vraag aan D66, de PvdA, de PVV en de VVD (23 december 2014, kamerlid Berndsen, kamerlid Recourt, kamerlid Helder en kamerlid van der Steur)
Enige tijd is er bij de politieke partijen aandacht voor het verkorten van de duur van de partneralimentatie. Kan er tevens aandacht komen voor verandering / beëindiging partneralimentatie bij het bereiken van de pensioenleeftijd. Mijn voorbeeld is dat bij de scheiding in 2009 een alimentatiebedrag is vastgesteld. In juli 2013 werd ik 65 jaar en vanaf die datum ontving mijn ex vrouw bovenop de alimentatie ook nog haar gedeelte van mijn pensioen. Volgend jaar juli wordt zijzelf 65 en zal vanaf oktober 2015 AOW ontvangen en haar deel van mijn pensioen. Het is toch van de gekke dat ik vanaf dat moment van het gedeelte van mijn pensioen waar ik recht op heb ook nog eens alimentatie moet betalen. Mijns inziens moet vanaf het moment dat de personen beiden de AOW leeftijd bereiken een automatisme zijn dat de alimentatie stopt en de wet pensioenvereffening wordt toegepast. Momenteel is het bij tegenwerking van de ex-partner alleen mogelijk na tussenkomst van de rechter. Mijns inziens is het niet nodig en ook financieel onbegrijpelijk dat ons rechtssysteem hiervoor gebruikt wordt.

Antwoord van D66 (25/1/15, kamerlid Berndsen)
Aangezien ik niet de eerste indiener ben kunt u deze vraag beter neerleggen bij de heer van der Steur als eerste indiener.

Antwoord van de PvdA (11/2/15, kamerlid Recourt)
De verdeling van de pensioen en de partneralimentatie hebben in eerste instantie niets met elkaar te maken. Een pensioen is een verzekering dat op een afgesproken tijdstip vrijkomt en dan ook wordt uitgekeerd. Het pensioen wordt uitgekeerd aan beide ex-partners als de pensioendatum is bereikt voor de begunstigde. Daarbij speelt de leeftijd van de begunstigden een ondergeschikte rol zoals wel het geval is bij de AOW. In die zin is het terecht dat uw ex-vrouw op het moment dat uw pensioen uitgekeerd wordt haar deel op het zelfde moment krijgt. Uw vrouw kan haar het pensioen dat zij heeft opgebouwd ook eerder laten ingaan. Dit betekent dat ook het pensioen van u eerder in gaat. Als dit tot hele onwenselijke situaties leidt, dan kan de ex-partner via conversie het eigen deel later laten ingaan (zie brochure: ‘Verdeling van ouderdomspensioen bij scheiding onder 9 en 10‘). Wellicht heeft u hier gebruik van gemaakt. Een andere mogelijkheid is het pensioen middelen? U heeft hier afspraken over kunnen maken tijdens het huwelijk of tijdens de scheiding. Wanneer het pensioen verevend wordt, dan verandert er op het moment van uitbetaling van het pensioen het een en ander aan inkomen en draagkracht van de partners. Wanneer er op dat moment ook nog alimentatie wordt betaald, kan de hoogte hiervan om deze reden worden gewijzigd. Een en ander is natuurlijk met name afhankelijk van de afspraken die over de partneralimentatie zijn gemaakt.

Antwoord van de VVD (23/2/15, kamerlid van der Steur)
Wij nemen dat mee in ons wetsvoorstel herziening partneralimentatie.

Geen antwoord van de PVV (23/3/15, kamerlid Helder)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

foto: Vde2eK
foto: Vde2eK

Vraag aan het CDA, D66, de PvdA en de VVD (2 september 2011, kamerlid van Toorenburg, kamerlid Berndsen, kamerlid Recourt en kamerlid van der Steur)
Kunt u mij aangeven wanneer de wetswijziging voor een verkorting van de partneralimentatie van kracht wordt? (Voor meer informatie zie de reacties)

Antwoord van de VVD (7/9/11, kamerlid van der Steur)
In de afgelopen jaren heeft de VVD veel brieven en e-mails van mensen gekregen over het alimentatiestelsel. De VVD vindt dat in veel gevallen de alimentatieverplichting te hoog is en de duur ervan te lang. De VVD wil daarom de wetgeving aanpassen om het alimentatiesysteem te wijzigen. Momenteel werkt de VVD samen met Kamerleden van andere partijen in de Tweede Kamer aan een initiatiefwetsvoorstel om het Nederlandse alimentatiestelsel te wijzigen. Doel van de wijziging o.m. de regeling te vereenvoudigen en de alimentatieduur te bekorten. Naar verwachting zullen de partijen na het reces een initiatiefnota aan de Kamer presenteren op basis waarvan een voorstel tot wetswijziging zal worden opgesteld. Het tijdstip van indiening is op dit moment nog niet bekend. De partijen streven er na zo snel mogelijk na het reces van de Tweede Kamer de initiatiefnota in te dienen. Ik moet u er op wijzen dat een wetswijziging enige tijd zal kosten. De behandeling is mede afhankelijk van de agendering van een initiatief op de agenda van de Tweede Kamer. De ervaring leert dat dit soms meer dan een jaar kan duren afhankelijk van de agenda van de Tweede Kamer. De wijziging van de wet die nodig is om het alimentatiestelsel aan te kunnen passen, kan daarom langer dan twee tot drie jaar duren. Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. U kunt er van verzekerd zijn dat de VVD aandacht zal blijven houden voor de alimentatieproblematiek en er naar streeft de wet- en regelgeving zo snel mogelijk aan te passen.

Antwoord van D66 (27/9/11, kamerlid Berndsen)
D66 streeft er naar samen met de PvdA en de VVD een initiatiefvoorstel in te dienen voor het kerstreces. Zoals de collega van de VVD heeft aangegeven, kan het enkele jaren duren voor dat een wetswijziging daadwerkelijk van kracht wordt. Bovendien kent Nederland het legaliteitsbeginsel, waardoor de wetgever in het algemeen niet met terugwerkende kracht regels op kan leggen. Dit betekent dat, indien het voorstel aangenomen wordt, deze alleen zal gelden voor nieuwe gevallen.

Geen antwoord van het CDA (2/12/11, kamerlid van Toorenburg)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

Geen antwoord van de PvdA (2/12/11, kamerlid Recourt)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

foto: Vde2eK
foto: Vde2eK

Vraag aan het CDA, D66, de PvdA en de VVD (22 februari 2011, kamerlid van Toorenburg, kamerlid Dijkstra, kamerlid Hamer en kamerlid van der Steur)
Waarom is er nog steeds volgens de wet een periode van maximaal 12 jaar voor het betalen van partneralimentatie? Ter info: ik ben in 2005 gescheiden (na 6,5 jaar partner registratie), kinderloos en heb mbv een mediator een convenant op laten stellen en vastgelegd bij de notaris. Hierin is destijds een alimentatie bedrag vastgesteld op basis van de geldende normen, volgens de wet. Destijds dacht ik hieraan goed gedaan te hebben, alleen nu weet ik beter. Deze wet is niet meer van deze wereld, daar de ontvanger geen enkele verplichtingen heeft en geen enkele prikkel om fulltime te gaan werken, integenstelling tot de betalende partij. Daarnaast wordt ik als betalende partij ook nog eens gestraft bij het aangaan van een nieuwe vaste realatie. In deze tijd van zogenaamde emancipatie lijkt het me toch wel eens tijd worden hierin enige verandering in aan te brengen! Wie gaat zich hier eens sterk voor maken?

Antwoord van D66 (25/2/11, kamerlid Dijkstra)
D66 vindt net als u dat partneralimentatie aan modernisering toe is. Het huidige systeem prikkelt de partner niet om economisch zelfstandig te worden. Wij vinden dat iedereen de kans moet krijgen om zich te ontplooien. D66 wil de regeling voor partneralimentatie daarom hervormen. Deze moet niet alleen gericht zijn op compensatie, maar ook op financiële onafhankelijkheid. D66 wil deze discussie graag agenderen in de Tweede Kamer.

Geen antwoord van het CDA (3/6/11, kamerlid van Toorenburg)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

Geen antwoord van de PvdA (3/6/11, kamerlid Hamer)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

Geen antwoord van de VVD (3/6/11, kamerlid van der Steur)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

Forum: ‘Alimentatieleed‘ op http://alimentatieleed.freeforums.net
Website: ‘Alimentatie Terreur‘ op http://www.alimentatieterreur.org

Mail commissie Veiligheid en Justitie

Willen we partneralimentatie goed onder de aandacht krijgen, moeten we met z’n allen een mail sturen naar het mail adres:
cie.vj@tweedekamer.nl
In de mail jouw verhaal over de partneralimentatie. Hier wordt officieel op gereageerd middels een brief en de inhoud behandeld in de commissie Veiligheid en Justitie. Als we dit massaal doen, gaat het zeker helpen. Let op vergeet jouw adres gegevens niet. Zie als voorbeeld onderstaande reactie van de commissie:
‘Geachte Paul, dank voor uw bericht. Graag verzoek ik uw bericht nogmaals te verzenden naar de commissie V&J (cie.vj@tweedekamer.nl) , maar dan voorzien van uw adresgegevens. Uw bericht kan dan in behandeling worden genomen en wordt dan ook betrokken bij de verdere behandeling van het wetsvoorstel. Excuses voor het ongemak, maar wij zijn verplicht deze gegevens te vragen. Deze worden overigens niet gepubliceerd of aan derden verstrekt.’

Ard van der Steur (VVD) op twitter op 12 november 2013

‘Erik’ (zie reactie van 13 november 2013)
Ard van der Steur op 12 november op twitter: “De hele avond is gereserveerd voor de wetsvoorstellen #partneralimentatie en #kinderalimentatie. We maken goede vorderingen maar niet klaar”

Louis Bontes (PVV) aan D66, PvdA en VVD

‘KM te A’ (zie reactie van 24 september 2013) kreeg mail van een beleidsmedewerker van het ministerie van Veiligheid en Justitie met de volgende inhoud: ‘Het debat over het initiatiefwetsvoorstel Partneralimentatie is helaas door de voorzitter van de Tweede Kamer met onbekende reden verplaatst van oktober naar november. Helaas lijkt het erop dat het wetsvoorstel geen meerderheid zal halen in de Tweede Kamer. Louis Bontes heeft onderstaande mail verstuurd naar de woordvoerders van andere partijen (VVD, PvdA en D66). Het antwoord op deze mail was helaas niet positief. Desondanks zullen wij proberen deze partijen te overtuigen het wetsvoorstel te steunen tijdens de plenaire behandeling.’

Geachte collegae, Zoals u wellicht weet, staat mijn initiatief wetsvoorstel ‘beperken duur partneralimentatie’ in de plenaire agenda gepland voor de week van 17, 18 en 19 september. Uit de initiatiefnota partneralimentatie die u destijds heeft ingediend, blijkt dat het terugbrengen van de duur van de partneralimentatie naar een termijn van maximaal 5 jaar, één van de kernpunten uit uw nota is. Dit is ook de kern van mijn wetsvoorstel. Belangrijk verschil met uw nota is dat u uitzonderingen benoemt in geval er sprake is van (jonge) kinderen of een lang huwelijk. Ik wil dit maatwerk in principe neerleggen bij de rechter of middels vastgelegde afspraken tussen de betrokkenen. Ik wil u hierbij mededelen dat ik zeer ruimhartig naar eventuele amendementen van uw kant inzake mijn wetsvoorstel zal kijken. Ik weet niet exact wat de stand van zaken is m.b.t. uw eigen initiatief wetsvoorstel, maar wellicht kunnen we veel tijd besparen in het algemeen belang door met amendementen dichter bij elkaar te komen. Ik zie uw amendementen graag tegemoet.

Reactie PvdA op 5 juni 2013

Op 5 juni 2013 geeft ‘Anoniem’ aan (zie reacties) de volgende formele reactie gekregen te hebben van de PvdA: ‘De VVD heeft samen met andere partijen een initiatiefnota gepresenteerd die ziet op een wijziging van het stelsel van partneralimentatie. In de komende maanden werken de partijen deze nota uit tot een wetsvoorstel. De uiteindelijke inwerkingtreding van het wetsvoorstel hangt af van de behandeling door de Raad van State en goedkeuring door de Tweede en Eerste Kamer. De ervaring leert dat dit traject minimaal een jaar in beslag neemt. Daar de partijen afhankelijk zijn van de Raad van State en de agendering van het voorstel in de Tweede Kamer door de voorzitter van de Tweede Kamer, is het niet met zekerheid te zeggen wanneer behandeling en inwerkingtreding zal plaatsvinden. Dat het wetsvoorstel er nog niet is, betekent niet dat wij niet aan het werk zijn. Wij hebben regelmatig overleg met partners uit het veld die ons adviseren over de invulling van de wet. Sinds kort zijn wij in overleg met wetgevingsambtenaren die voor ons de wetstekst maakt. Wetgeving is, helaas, een ingewikkeld proces. Wij streven naar een kwalitatief goede wet en dat vergt tijd. Dat neemt niet weg dat wij onze uiterste best zullen doen om zo snel als mogelijk de wet bij de Kamer in te dienen. Het spijt mij u niet meer duidelijkheid op dit punt te kunnen verschaffen. In de wet zal een overgangsregeling worden opgenomen die verschillen tussen de oude en de nieuwe situatie verzacht. Het staat partijen ondertussen vrij om met wederzijdse instemming op de nieuwe wettelijke regeling te anticiperen. Indieners overwegen om de voordelen van de nieuwe regeling bijvoorbeeld bij wijziging van omstandigheden (deels) ten goede te laten komen aan de betalende partner. Totdat de nieuwe wettelijke regeling is ingegaan zal de rechter gebonden zijn aan de oude afspraken tenzij de rechterlijke macht, bijvoorbeeld in de Trema werkgroep, op de nieuwe berekeningsmethodiek anticipeert.’

Reactie VVD op 28 november 2012

Op 28 november 2012 geeft ‘Jan’ aan (zie reacties) de volgende formele reactie gekregen te hebben van de VVD: ‘Dank voor uw e-mail. In antwoord op uw vraag kan ik u als volgt berichten. Ook in het nieuwe regeerakkoord is er ruimte voor verandering van de partneralimentatie. In de komende maanden zullen de partijen de nota partneralimentatie uitwerken tot een wetsvoorstel. De uiteindelijke inwerkingtreding van het wetsvoorstel hangt af van de behandeling door de Raad van State en goedkeuring door de Tweede en Eerste Kamer. De ervaring leert dat dit traject minimaal een jaar in beslag neemt. Daar de partijen afhankelijk zijn van de Raad van State en de agendering van het voorstel in de Tweede Kamer door de voorzitter van de Tweede Kamer, is het niet met zekerheid te zeggen wanneer behandeling en inwerkingtreding zal plaatsvinden. Het spijt mij u niet meer duidelijkheid op dit punt te kunnen verschaffen.’

Vergaderjaar 2012 – 2013

Vergaderjaar 2011 – 2012

718 reacties


  1. ·

    Het kan toch niet zo zijn dat de nieuwe regeling op de partneralimentatie alleen gaat gelden voor nieuwe gevallen? Er moet natuurlijk een regeling komen die geldt voor iedereen. Ook de bestaande schrijnende gevallen kunnen dan meteen geregeld worden. Anders zouden er misschien wel 3 of 4 regelingen zijn die de alimentatie regelen, te gek voor woorden. Er zijn heel veel mensen de dupe van de bestaande regeling, verander dat met de nieuwe, daar maak je vrienden mee en zo los je als politiek eens wat op!

    Beantwoorden

    1. ·

      Genaaid worden door de overheid noemen we dit. Voor zover ik heb kunnen nagaan maakt geen enkele politieke partij hier een punt van behalve Groep Hop.

      Beantwoorden

  2. ·

    Ook wel gedacht aan de personen die nu nog geen scheiding willen aanvragen in afwachting van een nieuwe, eerlijkere wet. Wetende dat als ze nu woorden ‘veroordeeld’ ze zeker 12 jaar krijgen. Ikzelf hou dit nu al zo lang mogelijk op. Wederom hier ligt een verantwoording van de kamer om hierover een standpunt te maken.

    Beantwoorden

    1. ·

      You are right Guido! Just pointing out that at any time the other side can submit an ‘echtscheidingsverzoek’. Good luck, Joe

      Beantwoorden

  3. ·

    Sinds vandaag tarieven 2015-voorlopig toegevoegd. Maakt de mogelijke gevolgen van de zgn. Alleenstaande Ouderkop in het KGB inzichtelijk!— Split-Online.nl (@Split_Online) October 1, 2014

    Beantwoorden

  4. ·

    En natuurlijk geen antwoord van meneer van de steur. Laat hem eens komen met zijn wetsvoorstel in plaats van al 2 jaar lang het bericht dat ze werken aan de afronding van het wetsvoorstel. Prutser!

    Beantwoorden

  5. ·

    Mail gehad van mevr. Berndsen dat het wetsvoorstel Partneralimentatie (alweer !!!) nu echt bijna gereed was maar dat ze niet weet wanneer het wetsvoorstel zal worden ingediend. Hiervoor moeten we bij Ard van der Steur van de VVD zijn, meldt ze. Kan iemand deze vraag bij Ard van der Steur via Twitter stellen (via mail krijg ik alleen een standaard antwoord dat de mail ontvangen is)?

    Beantwoorden

  6. ·

    Het valt mij op dat van der Steur steeds minder vaak reageert op tweets over de stand van zaken van zijn voorstel partneralimentatie. Dat is geen goed teken. Laten we het allemaal nog eens proberen. Hij kan een stortvloed aan tweets toch moeilijk negeren.

    Beantwoorden

  7. ·

    Could we organise an event and invite these members of parliament onto a panel to discuss their considerations and their plans with regards to #partneralimentatie? I would be happy to help. Joe

    Beantwoorden

  8. ·

    Het is toch ongelooflijk dat voor dit soort ongekend politiek falen totaal geen media-aandacht is? VOOR DE ZOMER zou een alternatief wetsvoorstel ingediend worden! Ondertussen ligt het suikergoed al weken in de supermarkten, maar bijten de alimentatiebetalers steeds zuurder de tanden op elkaar. Het glazuur verbleekt totaal van dit soort ongehoorde incompetentie. SCHAAM U DIEP, ZOGENAAMDE ‘VOLKSVERTEGENWOORDIGERS’ (in casu: Berndsen, Recourt, vd Steur). U kunt zich echt na meer dan 3 jaar niet langer onttrekken aan de schijn van alleen maar in het belang van de advocatuur en rechtspraak te handelen, en niet in het belang van een overgrote meerderheid in dit land waarvoor u collectief op onze kosten mag falen.

    Beantwoorden

  9. ·

    Welkom in de Hollandse rechtsstaat. Of bananenrepubliek. Meerderheid van de bevolking steunt aanpassing, zo ook de tweede kamer. Maar komen tot een wetsvoorstel en vervolgens wet. Wat mogen we trots zijn op onze vertegenwoordigers. Onderwerp zal best complex zijn, maar na al die jaren mag je toch verwachten dat er eindelijk eens resultaat is. Gek he dat weining mensen nog vertrouwen hebben in de politiek. Zo gaan mensen, naar mijn mening, in plaats van overwogen stemmen op een partij, alleen maar een soort proteststem uitbrengen. Dus mijn motto zou zijn: KOM OP VERTEGENWOORDIGERS, NIET L.LLEN, MAAR POETSEN.

    Beantwoorden

  10. ·

    Na de aankondiging RUIM 3 JAAR GELEDEN dat VVD, D66 en PVDA het huidige ‘onrecht’ van de alimentatiewetgeving wel even gingen aanpakken omdat dit toch echt niet meer kon (lees: dus voor de bestaande gevallen) komt Ard van der Steur nu dus ineens na 3 jaar tot het inzicht dat de nieuwe wetgeving NIET voor de bestaande gevallen gaat gelden? Wat is er toch gebeurd beste Ard, teveel belletjes gehad van je oud-advocatenvriendjes die hun (uit op aangestuurde vechtscheidingen) dik besmeerde boterhammen zien verdwijnen en wat druk zetten jouw kant op? Ordinaire lafbekkerij dus en daarmee een politicus volstrekt onwaardig!

    Beantwoorden

  11. ·

    Er wordt al enkele jaren gesproken over wijziging van de wetten met betrekking tot echtscheiding (ontbinding van het huwelijk). Deze wetten zijn zwaar verouderd (stammen uit de jaren 50 en 60) en zijn hard aan vernieuwing toe. Er zijn veel schrijnende gevallen waarbij er sprake is van legale uitbuiting. Voorbeelden van mensen die lui achterover zitten (lees: niet hoeven te werken) omdat ze alimentatie ontvangen terwijl de ander een volle week werkt en netto hetzelfde of minder overhoud. De stimulans om over te gaan tot actie van de ontvangende partij ontbreekt. In mijn geval (ik ben 52) zou ik 12 jaar moeten betalen en daarna een deel van mijn pensioen moeten betalen. Uitgaande dat ik de leeftijd van 82 jaar haal, betekend dit dat ik nog 30 jaar moet betalen voor een beslissing die ik genomen heb op mijn 25ste. Ik krijg in dat geval dus een “financieel levenslang”. Dit vind ik een straf die niet in verhouding staat tot hetgeen gebeurt is. Kunt u (D66, PvdA, PVV, VVD) aangeven wat op dit moment de stand van zaken is binnen uw partij en welke acties u neemt en gaat nemen om de wetten zo snel mogelijk aan te passen?

    Beantwoorden

    1. ·

      Je hebt helemaal gelijk Nick. Ik ben 25 jaar getrouwd geweest, vanaf mijn 25e tot 50e. Moet nu 12 jaar alimentatie betalen en daarna de helft van mijn pensioen afdragen.
      Grofweg, 1 derde van mijn leven getrouwd, 2 derde van mijn leven voor haar betalen. Het voorstel van Bontes was te simpel, daar konden de heren advocaten en rechters niets aan verdienen, maar het moest naar Nederlands gewoonte weer zo moeilijk mogelijk worden gemaakt met zoveel mogelijk uitzonderingen. Gewoon 4 jaar elkaar helpen en daarna moet ieder zichzelf redden en kan zijn leven weer opbouwen, hoe moeilijk kan het zijn. Iedereen weet dan waar hij aan toe is. 25 jaar kon ze alles krijgen wat ze maar wilde, nu wordt ik de rest van mijn leven gestraft voor 25 jaar goede zorgen.

      Beantwoorden

  12. ·

    Once again: Can we get organised and invite these members of parliament onto a panel to discuss publicly their considerations and their plans with regards to #partneralimentatie? I would be happy to help. Anyone else?

    Beantwoorden

  13. ·

    Beste Guido, Jan, Nick en Ruud. Deze site is een uitstekende plek om je mening te ventileren en gedachten of strategieën uit te wisselen. Ik vrees helaas dat Kamerleden deze site niet lezen. Alleen Louis Bontes heeft wel eens gerefereerd naar deze site maar zijn wetsvoorstel is helaas weggestemd. Het alternatief van VVD, PvdA en D66 strandt waarschijnlijk in zijn eigen complexiteit en zal bovendien voor de bestaande gevallen niets veranderen. Om het voorstel toch in de Kamer te krijgen en, dat zou helemaal mooi zijn, ook te laten gelden voor bestaande gevallen, moet er druk uitgeoefend worden op m.n. Ard van der Steur. Recourt hoor je namelijk nooit en Berndsen heeft wel een aantal onjuiste aankondigingen gedaan maar verwijst nu ook alleen nog maar naar Van der Steur. Die geeft echter geen antwoord op mails en tweets die vragen naar de stand van zaken. We moeten het doen met ‘zo snel mogelijk’ maar dat is na 3 jaar geen respectvol antwoord. Bestook de goede man dus a.u.b met zoveel mogelijk tweets, mails en papieren brieven zodat hij wellicht eens uitlegt waar de boel op vast zit. Het voorstel van Joe om e.e.a. in georganiseerd verband te doen is natuurlijk nog mooier. Een eerste stap zou een twitter-list kunnen zijn om wat berichten uit te wisselen…

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *