Partneralimentatie 12 Jaar Lang

partneralimentatie

Wetswijziging voor partneralimentatie: Kunt u aangeven wanneer de wetswijziging voor een verkorting van de partneralimentatie van kracht wordt? Kijk vooral naar de vele reacties en schrijnende verhalen. Er lopen nu twee trajecten voor wetgeving. Is samenvoeging een mogelijkheid?

19 juni 2015: Technische informatie over de publicatie Voorstel van wet van de leden Van Oosten, Recourt en Berndsen-Jansen tot wijziging van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en van enige andere wetten in verband met de herziening van het stelsel van partneralimentatie (Wet herziening partneralimentatie). Deze publicatie zal waarschijnlijk over enkele werkdagen ook als webpagina verschijnen. Deze publicatie is op 19 juni 2015 gepubliceerd door Tweede Kamer der Staten-Generaal. De publicatie is van het type Memorie van toelichting (initiatiefvoorstel).

18 september 2015: Jeroen Recourt verwacht dat er eerst een schriftelijke ronde volgt van zowel kinderalimentatie als partneralimentatie in het najaar 2015. Hij verwacht dat in het voorjaar 2016 beide voorstellen door de Tweede Kamer worden behandeld.

14 januari 2016: De Nederlandse Vereniging voor Rechtspraak heeft op 14 januari 2016 een advies ‘Advies op het initiatief-wetsvoorstel herziening partneralimentatie‘ uitgebracht aan kamerlid Recourt.

13 maart 2016: Reactie kamerlid Swinkels op vraag naar datum behandeling nieuwe wet in de Tweede kamer.

22 april 2016 (advies RvS) en 8 september 2016 (reactie initiatiefnemers): ‘Advies van de Raad van State en Reactie van de initiatiefnemers‘.

14 maart 2017 – Nota van Wijziging: Voorstel van wet van de leden Van Oosten, Recourt en Swinkels tot wijziging van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en van enige andere wetten in verband met de herziening van het stelsel van partneralimentatie – Wet herziening partneralimentatie Ontvangen 14 maart 2017.

foto: Vde2eK
foto: Vde2eK

Vraag aan D66, de PvdA, de PVV en de VVD (23 december 2014, kamerlid Berndsen, kamerlid Recourt, kamerlid Helder en kamerlid van der Steur)
Enige tijd is er bij de politieke partijen aandacht voor het verkorten van de duur van de partneralimentatie. Kan er tevens aandacht komen voor verandering / beëindiging partneralimentatie bij het bereiken van de pensioenleeftijd. Mijn voorbeeld is dat bij de scheiding in 2009 een alimentatiebedrag is vastgesteld. In juli 2013 werd ik 65 jaar en vanaf die datum ontving mijn ex vrouw bovenop de alimentatie ook nog haar gedeelte van mijn pensioen. Volgend jaar juli wordt zijzelf 65 en zal vanaf oktober 2015 AOW ontvangen en haar deel van mijn pensioen. Het is toch van de gekke dat ik vanaf dat moment van het gedeelte van mijn pensioen waar ik recht op heb ook nog eens alimentatie moet betalen. Mijns inziens moet vanaf het moment dat de personen beiden de AOW leeftijd bereiken een automatisme zijn dat de alimentatie stopt en de wet pensioenvereffening wordt toegepast. Momenteel is het bij tegenwerking van de ex-partner alleen mogelijk na tussenkomst van de rechter. Mijns inziens is het niet nodig en ook financieel onbegrijpelijk dat ons rechtssysteem hiervoor gebruikt wordt.

Antwoord van D66 (25/1/15, kamerlid Berndsen)
Aangezien ik niet de eerste indiener ben kunt u deze vraag beter neerleggen bij de heer van der Steur als eerste indiener.

Antwoord van de PvdA (11/2/15, kamerlid Recourt)
De verdeling van de pensioen en de partneralimentatie hebben in eerste instantie niets met elkaar te maken. Een pensioen is een verzekering dat op een afgesproken tijdstip vrijkomt en dan ook wordt uitgekeerd. Het pensioen wordt uitgekeerd aan beide ex-partners als de pensioendatum is bereikt voor de begunstigde. Daarbij speelt de leeftijd van de begunstigden een ondergeschikte rol zoals wel het geval is bij de AOW. In die zin is het terecht dat uw ex-vrouw op het moment dat uw pensioen uitgekeerd wordt haar deel op het zelfde moment krijgt. Uw vrouw kan haar het pensioen dat zij heeft opgebouwd ook eerder laten ingaan. Dit betekent dat ook het pensioen van u eerder in gaat. Als dit tot hele onwenselijke situaties leidt, dan kan de ex-partner via conversie het eigen deel later laten ingaan (zie brochure: ‘Verdeling van ouderdomspensioen bij scheiding onder 9 en 10‘). Wellicht heeft u hier gebruik van gemaakt. Een andere mogelijkheid is het pensioen middelen? U heeft hier afspraken over kunnen maken tijdens het huwelijk of tijdens de scheiding. Wanneer het pensioen verevend wordt, dan verandert er op het moment van uitbetaling van het pensioen het een en ander aan inkomen en draagkracht van de partners. Wanneer er op dat moment ook nog alimentatie wordt betaald, kan de hoogte hiervan om deze reden worden gewijzigd. Een en ander is natuurlijk met name afhankelijk van de afspraken die over de partneralimentatie zijn gemaakt.

Antwoord van de VVD (23/2/15, kamerlid van der Steur)
Wij nemen dat mee in ons wetsvoorstel herziening partneralimentatie.

Geen antwoord van de PVV (23/3/15, kamerlid Helder)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

foto: Vde2eK
foto: Vde2eK

Vraag aan het CDA, D66, de PvdA en de VVD (2 september 2011, kamerlid van Toorenburg, kamerlid Berndsen, kamerlid Recourt en kamerlid van der Steur)
Kunt u mij aangeven wanneer de wetswijziging voor een verkorting van de partneralimentatie van kracht wordt? (Voor meer informatie zie de reacties)

Antwoord van de VVD (7/9/11, kamerlid van der Steur)
In de afgelopen jaren heeft de VVD veel brieven en e-mails van mensen gekregen over het alimentatiestelsel. De VVD vindt dat in veel gevallen de alimentatieverplichting te hoog is en de duur ervan te lang. De VVD wil daarom de wetgeving aanpassen om het alimentatiesysteem te wijzigen. Momenteel werkt de VVD samen met Kamerleden van andere partijen in de Tweede Kamer aan een initiatiefwetsvoorstel om het Nederlandse alimentatiestelsel te wijzigen. Doel van de wijziging o.m. de regeling te vereenvoudigen en de alimentatieduur te bekorten. Naar verwachting zullen de partijen na het reces een initiatiefnota aan de Kamer presenteren op basis waarvan een voorstel tot wetswijziging zal worden opgesteld. Het tijdstip van indiening is op dit moment nog niet bekend. De partijen streven er na zo snel mogelijk na het reces van de Tweede Kamer de initiatiefnota in te dienen. Ik moet u er op wijzen dat een wetswijziging enige tijd zal kosten. De behandeling is mede afhankelijk van de agendering van een initiatief op de agenda van de Tweede Kamer. De ervaring leert dat dit soms meer dan een jaar kan duren afhankelijk van de agenda van de Tweede Kamer. De wijziging van de wet die nodig is om het alimentatiestelsel aan te kunnen passen, kan daarom langer dan twee tot drie jaar duren. Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. U kunt er van verzekerd zijn dat de VVD aandacht zal blijven houden voor de alimentatieproblematiek en er naar streeft de wet- en regelgeving zo snel mogelijk aan te passen.

Antwoord van D66 (27/9/11, kamerlid Berndsen)
D66 streeft er naar samen met de PvdA en de VVD een initiatiefvoorstel in te dienen voor het kerstreces. Zoals de collega van de VVD heeft aangegeven, kan het enkele jaren duren voor dat een wetswijziging daadwerkelijk van kracht wordt. Bovendien kent Nederland het legaliteitsbeginsel, waardoor de wetgever in het algemeen niet met terugwerkende kracht regels op kan leggen. Dit betekent dat, indien het voorstel aangenomen wordt, deze alleen zal gelden voor nieuwe gevallen.

Geen antwoord van het CDA (2/12/11, kamerlid van Toorenburg)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

Geen antwoord van de PvdA (2/12/11, kamerlid Recourt)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

foto: Vde2eK
foto: Vde2eK

Vraag aan het CDA, D66, de PvdA en de VVD (22 februari 2011, kamerlid van Toorenburg, kamerlid Dijkstra, kamerlid Hamer en kamerlid van der Steur)
Waarom is er nog steeds volgens de wet een periode van maximaal 12 jaar voor het betalen van partneralimentatie? Ter info: ik ben in 2005 gescheiden (na 6,5 jaar partner registratie), kinderloos en heb mbv een mediator een convenant op laten stellen en vastgelegd bij de notaris. Hierin is destijds een alimentatie bedrag vastgesteld op basis van de geldende normen, volgens de wet. Destijds dacht ik hieraan goed gedaan te hebben, alleen nu weet ik beter. Deze wet is niet meer van deze wereld, daar de ontvanger geen enkele verplichtingen heeft en geen enkele prikkel om fulltime te gaan werken, integenstelling tot de betalende partij. Daarnaast wordt ik als betalende partij ook nog eens gestraft bij het aangaan van een nieuwe vaste realatie. In deze tijd van zogenaamde emancipatie lijkt het me toch wel eens tijd worden hierin enige verandering in aan te brengen! Wie gaat zich hier eens sterk voor maken?

Antwoord van D66 (25/2/11, kamerlid Dijkstra)
D66 vindt net als u dat partneralimentatie aan modernisering toe is. Het huidige systeem prikkelt de partner niet om economisch zelfstandig te worden. Wij vinden dat iedereen de kans moet krijgen om zich te ontplooien. D66 wil de regeling voor partneralimentatie daarom hervormen. Deze moet niet alleen gericht zijn op compensatie, maar ook op financiële onafhankelijkheid. D66 wil deze discussie graag agenderen in de Tweede Kamer.

Geen antwoord van het CDA (3/6/11, kamerlid van Toorenburg)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

Geen antwoord van de PvdA (3/6/11, kamerlid Hamer)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

Geen antwoord van de VVD (3/6/11, kamerlid van der Steur)
Na 3 maanden en twee keer rappelleren is geen antwoord ontvangen.

Forum: ‘Alimentatieleed‘ op http://alimentatieleed.freeforums.net
Website: ‘Alimentatie Terreur‘ op http://www.alimentatieterreur.org

Mail commissie Veiligheid en Justitie

Willen we partneralimentatie goed onder de aandacht krijgen, moeten we met z’n allen een mail sturen naar het mail adres:
cie.vj@tweedekamer.nl
In de mail jouw verhaal over de partneralimentatie. Hier wordt officieel op gereageerd middels een brief en de inhoud behandeld in de commissie Veiligheid en Justitie. Als we dit massaal doen, gaat het zeker helpen. Let op vergeet jouw adres gegevens niet. Zie als voorbeeld onderstaande reactie van de commissie:
‘Geachte Paul, dank voor uw bericht. Graag verzoek ik uw bericht nogmaals te verzenden naar de commissie V&J (cie.vj@tweedekamer.nl) , maar dan voorzien van uw adresgegevens. Uw bericht kan dan in behandeling worden genomen en wordt dan ook betrokken bij de verdere behandeling van het wetsvoorstel. Excuses voor het ongemak, maar wij zijn verplicht deze gegevens te vragen. Deze worden overigens niet gepubliceerd of aan derden verstrekt.’

Ard van der Steur (VVD) op twitter op 12 november 2013

‘Erik’ (zie reactie van 13 november 2013)
Ard van der Steur op 12 november op twitter: “De hele avond is gereserveerd voor de wetsvoorstellen #partneralimentatie en #kinderalimentatie. We maken goede vorderingen maar niet klaar”

Louis Bontes (PVV) aan D66, PvdA en VVD

‘KM te A’ (zie reactie van 24 september 2013) kreeg mail van een beleidsmedewerker van het ministerie van Veiligheid en Justitie met de volgende inhoud: ‘Het debat over het initiatiefwetsvoorstel Partneralimentatie is helaas door de voorzitter van de Tweede Kamer met onbekende reden verplaatst van oktober naar november. Helaas lijkt het erop dat het wetsvoorstel geen meerderheid zal halen in de Tweede Kamer. Louis Bontes heeft onderstaande mail verstuurd naar de woordvoerders van andere partijen (VVD, PvdA en D66). Het antwoord op deze mail was helaas niet positief. Desondanks zullen wij proberen deze partijen te overtuigen het wetsvoorstel te steunen tijdens de plenaire behandeling.’

Geachte collegae, Zoals u wellicht weet, staat mijn initiatief wetsvoorstel ‘beperken duur partneralimentatie’ in de plenaire agenda gepland voor de week van 17, 18 en 19 september. Uit de initiatiefnota partneralimentatie die u destijds heeft ingediend, blijkt dat het terugbrengen van de duur van de partneralimentatie naar een termijn van maximaal 5 jaar, één van de kernpunten uit uw nota is. Dit is ook de kern van mijn wetsvoorstel. Belangrijk verschil met uw nota is dat u uitzonderingen benoemt in geval er sprake is van (jonge) kinderen of een lang huwelijk. Ik wil dit maatwerk in principe neerleggen bij de rechter of middels vastgelegde afspraken tussen de betrokkenen. Ik wil u hierbij mededelen dat ik zeer ruimhartig naar eventuele amendementen van uw kant inzake mijn wetsvoorstel zal kijken. Ik weet niet exact wat de stand van zaken is m.b.t. uw eigen initiatief wetsvoorstel, maar wellicht kunnen we veel tijd besparen in het algemeen belang door met amendementen dichter bij elkaar te komen. Ik zie uw amendementen graag tegemoet.

Reactie PvdA op 5 juni 2013

Op 5 juni 2013 geeft ‘Anoniem’ aan (zie reacties) de volgende formele reactie gekregen te hebben van de PvdA: ‘De VVD heeft samen met andere partijen een initiatiefnota gepresenteerd die ziet op een wijziging van het stelsel van partneralimentatie. In de komende maanden werken de partijen deze nota uit tot een wetsvoorstel. De uiteindelijke inwerkingtreding van het wetsvoorstel hangt af van de behandeling door de Raad van State en goedkeuring door de Tweede en Eerste Kamer. De ervaring leert dat dit traject minimaal een jaar in beslag neemt. Daar de partijen afhankelijk zijn van de Raad van State en de agendering van het voorstel in de Tweede Kamer door de voorzitter van de Tweede Kamer, is het niet met zekerheid te zeggen wanneer behandeling en inwerkingtreding zal plaatsvinden. Dat het wetsvoorstel er nog niet is, betekent niet dat wij niet aan het werk zijn. Wij hebben regelmatig overleg met partners uit het veld die ons adviseren over de invulling van de wet. Sinds kort zijn wij in overleg met wetgevingsambtenaren die voor ons de wetstekst maakt. Wetgeving is, helaas, een ingewikkeld proces. Wij streven naar een kwalitatief goede wet en dat vergt tijd. Dat neemt niet weg dat wij onze uiterste best zullen doen om zo snel als mogelijk de wet bij de Kamer in te dienen. Het spijt mij u niet meer duidelijkheid op dit punt te kunnen verschaffen. In de wet zal een overgangsregeling worden opgenomen die verschillen tussen de oude en de nieuwe situatie verzacht. Het staat partijen ondertussen vrij om met wederzijdse instemming op de nieuwe wettelijke regeling te anticiperen. Indieners overwegen om de voordelen van de nieuwe regeling bijvoorbeeld bij wijziging van omstandigheden (deels) ten goede te laten komen aan de betalende partner. Totdat de nieuwe wettelijke regeling is ingegaan zal de rechter gebonden zijn aan de oude afspraken tenzij de rechterlijke macht, bijvoorbeeld in de Trema werkgroep, op de nieuwe berekeningsmethodiek anticipeert.’

Reactie VVD op 28 november 2012

Op 28 november 2012 geeft ‘Jan’ aan (zie reacties) de volgende formele reactie gekregen te hebben van de VVD: ‘Dank voor uw e-mail. In antwoord op uw vraag kan ik u als volgt berichten. Ook in het nieuwe regeerakkoord is er ruimte voor verandering van de partneralimentatie. In de komende maanden zullen de partijen de nota partneralimentatie uitwerken tot een wetsvoorstel. De uiteindelijke inwerkingtreding van het wetsvoorstel hangt af van de behandeling door de Raad van State en goedkeuring door de Tweede en Eerste Kamer. De ervaring leert dat dit traject minimaal een jaar in beslag neemt. Daar de partijen afhankelijk zijn van de Raad van State en de agendering van het voorstel in de Tweede Kamer door de voorzitter van de Tweede Kamer, is het niet met zekerheid te zeggen wanneer behandeling en inwerkingtreding zal plaatsvinden. Het spijt mij u niet meer duidelijkheid op dit punt te kunnen verschaffen.’

Vergaderjaar 2012 – 2013

Vergaderjaar 2011 – 2012

718 reacties


  1. ·

    Heb het nieuwe 82 pagina’s tellende regeerakkoord gelezen en geen woord over de alimentatie herziening. Hoe kan dat nu?

    Beantwoorden

  2. ·

    In het regeerakkoord heb ik niets kunnen lezen over een wijziging van de partneralimentatie. Weet iemand wat de status is? Ik heb al een mail naar de VVD gestuurd, maar daar heb ik nog geen reactie op mogen ontvangen. Ben benieuwd of er ook een compensatie gaat komen voor de betaler van partneralimentatie, want doordat de wetgeving niet aangepast wordt schuiven de termijnen mooi op. En de ontvanger van partneralimentatie ziet dit goedkeurend gebeuren!

    Beantwoorden

  3. ·

    Natuurlijk staat er niets in het regeerakkoord over partneralimentatie. De redenen waarom kunt u teruglezen in mijn eerdere bijdragen. Het systeem is fundamenteel rot tot op het bot, waarbij de invloed van de huidige belanghebbenden kennelijk dermate groot zijn dat de politiek het kennelijk nog steeds niet aandurft om dit wetsvoorstel in behandeling te nemen. Beschamend. Ik dacht dat de politici de baas waren in dit land, maar de realiteit ligt kennelijk anders. In ieder geval kan het wetsvoorstel van Bontes al besproken worden in de kamer. Het andere voorstel is overigens al lang (juli) teruggestuurd met een positief advies vanuit de Raad van State, alleen durven de toenmalige indieners het kennelijk nog steeds niet aan om dit naar de kamer te sturen ter behandeling. Als men ziet wat juist is, en het nalaat, is dat een gebrek aan moed. (Confucius)

    Beantwoorden

  4. ·

    Hoe kunnen wij, alle bovengenoemde er voor zorgen dat alles wat hierboven is geschreven ook daadwerkelijk daar terecht komt voor wie het bestemd is. Is er uberhaupt een minister/voorlichter die al deze reacties leest en er wat mee doet. Als we in het jaar 2012 een vrouwelijke minister van Defensie krijgen, dan is het zo langzamerhand ook wel eens tijd dat er serieus gekeken wordt naar de partneralimentatie! Niet meer van deze tijd.

    Beantwoorden

  5. ·

    Ach politiek en beloftes… gewone man word als gewonelijk weer teleurgesteld. Maar hoezo is een nieuwe regeling niet voor ons van toepassing (in jaar 4 van 12)? Kan toch niet zijn dat wijzingingen mijn neus voorbij gaan? Er staat niets in de uitspraak dat ik 12 jaar lang moet betalen alleen dat ik allimentatie per maand moet betalen. Dus als de wet veranderd van 12 naar 5 is dat dan toch ook voor mij van toepassing? Laat de rechter daar maar eens een uitspraak over doen. 🙂
    Daarnaast zijn er natuurlijk genoeg overgangs regelingen te bedenken, bijv. geen positieve indexatie maar een negative. Indexatie gebasserd op looptijd bijv indexatie in jaar 6 met -/- 100%. Daar de meeste alimentatie regelingen gebaseerd zijn op indexatie is dat allemaal heel goed te doen lijkt mij.

    Beantwoorden

  6. ·

    Goedemorgen, ik vind het enorm vreemd dat er gezegd wordt dat er bezuinigd moet worden en dat iedereen moet inleveren, maar dat dit blijkbaar niet geldt voor de groep alimentatie-ontvangers. Zij blijven verzekerd van een bepaald inkomen met daarbij een hogere indexatie dan sommige werkenden onder ons krijgen. Mensen in de WW worden in het tweede jaar teruggezet naar een minimum, waarom dan de alimentatie-ontvangers niet?

    Beantwoorden

  7. ·

    In juni 2012 is er door de PVDA, VVD en D66 meen ik een wetswijzingsvoorstel gedaan op de wet partneralimentatie. Wanneer gaat deze behandeld worden? Op dit moment komen steeds meer gezinnen in grote problemen door de huidige wetgeving en terwijl het in de media gonst van de voorgenomen wijziging en iedereen de huidige wetgeving achterhaald vind, willen advocaten en rechtbanken hier geen enkel voorschotje op nemen. Het moge duidelijk zijn dat ik een persoonlijk belang heb bij doorvoering van deze wijziging. Mijn (ex) partner waarmee ik in een echtscheidingsprocedure lig, heeft zware verslavingsproblematiek. Ik ben 100% alleen verantwoordelijk voor de zorg en opvoeding van ons kind en moet fulltime werken. `Zij heeft een WAJONG uitkering waarop ze niet gekort zal worden door de alimentatie. In het huidige stelsel zou ik 12 jaar alimentatie aan haar moeten betalen, terwijl zij op geen enkele manier verantwoordelijkheid heeft of neemt, terwijl het juk alleen voor mij is. En omdat we in gemeenschap van goederen zijn getrouwd en ik een relatief hoog inkomen heb, ligt de last alleen bij mij. Ik voel dit als een grote onrechtmatigheid, heb al zoveel ellende gehad en wordt hier dubbel voor gestraft, terwijl de “dader” alleen maar beloond wordt. En zonder deze wetswijziging kan ik hier niets aan veranderen. Graag snelle actie in deze!

    Beantwoorden

  8. ·

    In de rechterkolom van deze site staat dat dit onderwerp het meest bekeken is en de meeste reacties heeft. Ik neem aan dat er iets aan komt bij de partijen. Ook lijkt het me niet per se verontrustend dat dit niet in het regeerakkoord staat, dit is nl een mogelijke wettelijke aanpassing, daar zijn er zoveel van. Het is geen algemene nivellering maatregel of iets dergelijks. Dus lijkt het me nog steeds heel logisch dat deze wet, in dit europese moderne land waar werkende ambitieuze vrouwen de norm moeten zijn, er met gemak doorheen komt. Ook in de 1e kamer. Dan lijkt het me ook dat ‘we partneralimentatie betalers’ direct de overgangs regeling mogen ingaan, waarbij een overzichterlijke afbouw zit die rekening houd met de hoeveelheid jaren (verhoudingsgewijs en in verhouding met de nieuwe wet) er al betaald zijn. Dan kan ook direct de ‘indexering van partneralimentatie’ omgedraaid worden in een afbouwende regeling. Per slot van rekening, en zeker in komende regeerperiode, gaan we er alleen maar op achteruit. Maar dat waren ‘wij partneralimentie betalende’ al gewend, iedereen die piept over een verdriedubbeling van de zorgverzekering is zeker nog nooit gescheiden…… want dan ga je niet 3 maar 10 keer zoveel per maand op achteruit. Buiten de kosten van de aasgierende en oncapabele advocaten, rechters die je als een dossier / nummer behandelen, en alleen maar kijken of de benodigde gegevens ingevuld zijn. Kan hun het schelen dat je de rest van de werkende bestaan een inkomensderving van 400% hebt. Mijn ex deed alsof ze de lotto gewonnen had bij de notaris, en zo werd ze zelfs behandeld, gezellige boel met die blije mensen joh, behalve dat ze vergeten waren mij financieel ge-amputeerd te hebben. Maar ik ga ervan uit dat er gerechtigheid komt, en dat ik op mijn verdiende strepen kan staan, zonder beschamend of verslagen houding te moeten aannemen. Ik zeg: PvdA en Jan Recourt, doe je best, Put your mouth where you heart is….. Zet ‘m op en regel dit voor eens en voor altijd. Ik heb op U gestemd.

    Beantwoorden

  9. ·

    De duur van 12 jaar wordt geteld vanaf het moment van inschrijving van de echtscheidingsbeschikking. In mijn situatie werd ik door mijn ex gedwongen te procederen over omgangsregeling en hoogte alimentatie. Nadat er uiteindelijk een vonnis kwam kon de echtscheidingsbeschikking uiteindelijk na 2 jaar procederen worden ingeschreven. Gedurende deze periode heb ik uiteraard alimentatie moeten betalen op grond van de voorlopige voorzieningen. De duur van deze betalingsverplichtingen worden NIET gekort op de duur van alimentatie verplichting (12 jaar). Om deze reden ga ik dus gewoon 14 jaar betalen. Mijn ex werkt 16 uur per week en denkt absoluut niet aan meer werken. Waarom zou zij dit doen? Zij ontvangt met de (“forse”) alimentatie, haar eigen verdiensten en alle toeslagen meer dan iemand in de functie van bijvoorbeeld hoofdagent van politie. Het verschil is dat de hoofdagent 36 uur moet werken en daarbij verplicht is nachtdiensten te draaien. Ik ben absoluut niet tegen alimentatie maar ik zie van nabij dat dit een gezond persoon weerhoudt om normaal deel te nemen aan het arbeidsproces. Een duur van 5 jaar zoals de PVV ooit heeft voorgesteld lijkt mij meer dan genoeg en geeft betrokkene voldoende tijd om zich te orienteren op de arbeidsmarkt. Voor mij zal deze wijziging te laat komen (ik moet nog maar 6 jaar..) maar ik hoop van harte dat een nieuwe wetsvoorstel een rechtvaardiger gevoel geven aan diegenen die in de toekomst in een echtscheidingssituatie komen (man/vrouw) en daarbij verplicht worden tot het betalen van een alimentatie. Het zal niemand verbazen dat dit in mijn situatie ondertussen voelt als een zeer zware en onterechte straf.

    Beantwoorden

  10. ·

    Ingezonden mail aan de tweedekamer: Beste vertegenwoordigers van het volk, Onderwerp: Discussie over weer aan het werk tussen oa VVD en SP in relatie tot de partner-alimentatie (graag aandacht hiervoor). N.a.v. de ontwikkelingen m.b.t. de partner alimentatie en de discussie rond het weer aan het werk gaan, als men van een uitkering gebruik moet maken. Kijk, naast het moeten gebruikmaken van een uitkering en het juist daarom weer noodzakelijk aan het werk te geraken, ook naar de wet partner-alimentatie. Als deze niet op de korte termijn qua looptijd aangepast wordt voor bestaande en nieuwe gevallen, lees vooral bestaande gevallen, dan blijven er vele partner-alimentatie gerechtigde thuis zitten en dat is slecht voor de economie en voor de partner-alimentatie plichtige. Doe hier alstublieft wat mee, alstublieft…….. Door de indexering voor 2013 (+1,7%) zijn vele partner-alimentatie plichtige weer meer geld op jaarbasis kwijt, dit naast de bezuinigen die ook zij nog voor hun kiezen krijgen en dubbel gepakt! Voor nu bedankt voor uw aandacht in deze en succes met de discussies rond het regeer akkoord. Ik volg deze op de voet. Met vriendelijke groeten, Paul

    Beantwoorden

    1. ·

      Geheel mee eens. Vreemd dat iedereen moet inleveren, behalve als je (partner)alimentatie ontvangt!

      Beantwoorden

  11. ·

    Is er al iets bekend op welke termijn het wetsvoorstel besproken gaat worden? Ben met echtscheiding bezig en ga de boel zodanig vertragen om eerst de wetswijziging van kracht te laten worden.

    Beantwoorden

  12. ·

    Ik volg iedere dag het nieuws in de hoop dat er een eindelijk iets gaat veranderen, maar helaas! En dat zijn dingen die ik echt niet snap: iedereen is het erover eens dat dit echt niet meer van deze tijd is, maar er verandert niets. De ontvangers van alimentatie hebben echt een enorme duw nodig om aan het werk te gaan, want het is niet voor niets dat ze dat de afgelopen jaren niet of nauwelijks hebben gedaan. Dus termijn aanpassen (ook voor bestaande gevallen) en dan heel snel afbouwen die alimentatie. Op die manier moeten ze wel aan het werk en kunnen ze zelf ook financieel voor de kinderen zorgen. Nu zitten de ontvangers van alimentatie maar op de bank, terwijl ze én partner- én kinderalimentatie krijgen. Deze mensen hebben zelf ook voor kinderen gekozen, maar schamen zich niet dat (veelal) de vader alles voor de kinderen betaalt. Ik ben van mening dat als dit alles wat meer in balans is, de verhoudingen tussen alle partijen ook wat normaliseren. Want er is niets frustrerender voor (veelal) de vader dat hij zich in het zweet werkt en al het geld kan afgeven, terwijl de ex hiervan leuke dingen kan doen met de kinderen maar zelfs de vrijheid heeft om de kinderalimentatie aan zichzelf te besteden. Dus kinderalimentatie moet eerlijker verdeeld worden en moet inzichtelijk zijn, zodat de betaler ook echt weet dat het aan de kinderen wordt besteed!

    Beantwoorden

  13. ·

    Voor wat mij betreft hoog tijd dat de Kamer met iets gaat komen. Juist in deze tijd waar we allemaal moeten inleveren (en mijn salaris al 3 jaar bevroren is) mag ik vrolijk gedurende die tijd ieder jaar meer betalen. Voor mij onbegrijpelijk en niet te rijmen. Als we over bestaande gevallen praten en het afbouwen van de partneralimentatie mag er rustig een relatie gelegd worden tussen de periode waarover reeds partneralimentatie betaald is en het tempo waarmee deze afgebouwd kan worden. De ex weet immers al jaren dat het een keertje op gaat houden (en die van mij doet met die wetenschap niets behalve maar part-time blijven werken). En daarnaast een tijdsverslindende hobby uitoefent. Straks is ze dan ook nog te oud om een behoorlijke baan te vinden. Alleen maar lasten voor anderen (12 jaar voor mij en daarna de staat). Kom maar op met het behandelen van dit wetsvoorstel – en graag een beetje tempo! 😉

    Beantwoorden

  14. ·

    Het is angstvallig stil rond de aanpassing van de partner alimentatie regels. Hoop dat de behandeling door de Kamer met wat meer voortvarendheid wordt opgepakt. En medio 2013 van kracht gaat worden, ook voor diegene die nu al partner alimentatie betalen. Al was het maar dat vanaf dan de maximale termijn voor iedereen gaat gelden, zoals volgens mij ook in het voorstel Bontes zit! Ook hier is voor het land een grote besparing te realiseren (verschil tussen: hoger aftrek % alimentatie betaling versus lagere bijtelling % alimentatie ontvangst).

    Beantwoorden

  15. ·

    Ik heb een reactie van de VVD gekregen en daaruit blijkt dat verandering nog lang op zich laat wachten, helaas!

    Beantwoorden

  16. ·

    Aangezien laatste reactie ietwat misleidend is kopieer ik hier maar de formele reactie van de VVD in:

    “Dank voor uw e-mail. In antwoord op uw vraag kan ik u als volgt berichten. Ook in het nieuwe regeerakkoord is er ruimte voor verandering van de partneralimentatie. In de komende maanden zullen de partijen de nota partneralimentatie uitwerken tot een wetsvoorstel. De uiteindelijke inwerkingtreding van het wetsvoorstel hangt af van de behandeling door de Raad van State en goedkeuring door de Tweede en Eerste Kamer. De ervaring leert dat dit traject minimaal een jaar in beslag neemt. Daar de partijen afhankelijk zijn van de Raad van State en de agendering van het voorstel in de Tweede Kamer door de voorzitter van de Tweede Kamer, is het niet met zekerheid te zeggen wanneer behandeling en inwerkingtreding zal plaatsvinden. Het spijt mij u niet meer duidelijkheid op dit punt te kunnen verschaffen.”
    Indien het wetsvoorstel dus nog voor 31-12 wordt ingediend kan de nieuwe wetgeving, met een beetje goede wil, eind 2013 al ingaan.

    Beantwoorden

  17. ·

    Eind 2013 vind ik inderdaad wat lang duren! Mijn reactie is dus zeker niet misleidend! We wachten hier al zo lang op en we hopen dat het op korte termijn aangepast zou worden en als het nog een jaar gaat duren, dan vind ik het nog ontzettend lang duren!

    Beantwoorden

  18. ·

    Beste Anoniem, ik ben het geheel met je eens dat de politiek dit al ver voorbij de grens van onbehoorlijk lang heeft laten liggen. Echter, men is nu (kennelijk) bezig om het wetsvoorstel op te stellen en in te dienen. Ik stel voor dat wij allen wegen zoeken om dit proces te versnellen. Wij weten immers dat indien er een wetsvoorstel ligt, en het door de voorzitter ter behandeling op agenda van de 2e kamer is gezet, dit met overgrote meerderheid zal worden goedgekeurd. Feitelijk zit de vertraging dus nu in het (net zoals ik nu doe) intikken van letters op een toetsenbord. Kan niet echt moeilijk zijn lijkt me. Een van deze wegen is m.i. hernieuwde aandacht hiervoor vragen bij een TV-show als Paul en Witteman. Destijds is er in deze show ook aandacht geweest voor de problematiek. Dat zal druk zetten bij de politici om er vaart mee te maken! Andere ideeën zijn ook welkom!

    Beantwoorden

  19. ·

    Ja. Media aandacht. Lets go to Pauw en Witteman! Of de Moraalridders of wat voor praatprogramma dan ook. Ministers erbij, 2e kamerleden, belangenbehartiger. Dat is er nodig! Ik kan niet, want mijn ex is van het nivo dat me laat lynchen door zware jongens in te lichten. No kidding. Want owhee als ze maar het gevoel krijgt oneerlijk behandeld te worden, N o zo kwetsbaar, luxe poppetje met n quasi ge-emancipeerde rechtvaardigheidsgevoel i.c.m. ordinaire bedreigingen. Maar meer werken ondanks alle betaalde UWV opleidingen. Nee daar heeft ze net te weinig trots voor. Kijk het gaat niet en zeker niet alleen om ex partners met kinderen. Het gaat heel vaak om parnters ZONDER kinderen. (ook ik) Vandaar dat we het over PartnerAlimentatie hebben. Als ik op teletekst kijk wat de 2e kamer behandeld (vanaf pagina 140), kijk ik was altijd heel sociaal gezind, maar met deze maandelijkse en levenslange aderlating wordt ik een tikkeltje weerbarstig als ik zie dat Asielbeleid, Veiligheid, toezichthouders van allerlei branches blijkbaar veel meer aandacht krijgen. En het zijn ook weer discussies die nooit ophouden. Dan terug naar Partneralimentatie: Er ligt een wetsvoorstel voor aanpassing, wat moeten ze nog meer doen dan? Wat doet de Raad van State eigenlijk, hoeveel aandacht geven ze dit? Terwijl de tijd verglijd gaan er betalende partners alleen maar op achteruit, door indexeringen, inflatie, ontslag recht versoepeling, verhoging hyphotheek kosten, etc…etc…. Waarom reageert de VVD op een PvdA wetsvoorstel, of is het al duidelijk dat ze deze delen. Zo ja, waarom zo lang en moeilijk? Of zal het te maken hebben met een goede bestudering van het wetsvoorstel en zo mogelijk NOG EERLIJKER uitvoering? Ik rekende altijd al op eind 2013, maar het moet niet nog langer gaan duren. AUB. Dus media aandacht is nog altijd zeer welkom.

    Beantwoorden

  20. ·

    Wellicht een burger initiatief opzetten om de 2e kamer te bewegen dit daadwerkelijk op korte termijn te behandelen?

    Beantwoorden
1 4 5 6 7 8 28

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *